×

    وبلاگ

    سرعت سایت و اهمیت آن در سئو + معرفی ۹ ابزار کاربردی

    سرعت سایت و اهمیت آن در سئو + معرفی ۹ ابزار کاربردی

    در مقالات قبل و مرتبط با طراحی یک وبسایت و مفاهیم اصلی و پایه ای بازاریابی دیجیتال تا میزان زیادی راجب موفقیت وبسایت ها و پارامترهای مختلفی که در این موفقیت تاثیرگزار هستند صحبت کردیم، یکی از اصلی ترین پارامترهایی که نیاز به توجه زیادی دارد سرعت وبسایت است، مخصوصا برای ما ایرانی‌ها که روزانه با سرعت اینترنت در حال چالش هستیم و امتیاز داشتن یک سرعت خوب را به خوبی می‌دانیم، در این مارکت سرعت خوب وبسایت دیگر یک مزیت نیست، یک مسیر اجباری است که این مقاله برای برطرف کردن سوالات شما در رابطه با موفقیت وبسایت و سرعت آن نوشته شده است، همچنین ابزارهایی هم برای تست سرعت و بهینه سازی را معرفی کرده‌ایم.

    سرعت سایت و اهمیت آن در سئو

    همه ی ما می‌دانیم سرعت یک وب‌سایت روی سئوی سایت تاثیر می‌گذارد، اکنون به مطالعه های خود در مورد سرعت سایت فکر کنید، هر یک از مقاله‌ها و نوشته‌ها یک حرف مشترک را می‌زنند: یک وب‌سایت کم سرعت می‌تواند بر تعداد افرادی که وارد سایت می‌شوند و ترافیک سایت، تاثیر بگذارد و در نتیجه یکی از مهم‌ ترین عوامل موفقیت یک سایت، سرعت باز شدن صفحات آن است. هر چه بارگذاری وب‌سایت سریعتر و در زمان کمتری انجام شود، وب‌سایت از ترافیک و رتبه ی بهتری در موتورهای جستجو، برخوردار می‌شود. پس من در این مقاله به شما مطالبی را ارائه می‌دهم که در واقع شما باید از سرعت وب‌سایت خود بدانید.

    چرا سرعت وب سایت مهم است؟

    طبق آمار استاتیستا، بیشتر از 2 میلیارد نفر، تا سال 2019 کالاها و خدمات خود را به صورت آنلاین خریداری کرده‌اند. در نتیجه از این دو میلیارد نفر، 47 درصد آنها توقع داشتند وب سایت در دو ثانیه یا کمتر بارگیری شود و 40 درصد از افراد از صفحه ای که بارگیری آن بیشتر از 3 ثانیه طول بکشد، خارج می‌شدند. با این حال شما فکر کنید سایت شما پاسخگوی فوری کاربران نباشد، کاربر با فشار دادن دکمه بازگشت از سایت شما خارج می‌شود و وارد سایت های دیگر با همان نوع خدمات و محتوا می‌شود.

    سرعت سایت چگونه بر روی سئو سایت شما تاثیر می‌گذارد؟

    آخرین باری که منتظر یک اتوبوس بودید چه زمانی بود؟ احتمالا این اتفاق افتاده است که اتوبوس به قدری دیر برسد که شما با تاکسی به مقصد خود بروید، با اینکه منتظر اتوبوس ماندن با باز شدن سایت متفاوت می‌باشد اما رفتار انسان یکسان است. مردم دوست ندارند منتظر بمانند، نه برای سوار اتوبوس شدن، نه برای آماده شدن شام، نه برای باز شدن یک وب‌سایت !

    از آزمایش های انجام شده می‌توان نتیجه گرفت سرعت سایت روی درآمد شما هم تاثیر می‌گذارد. گوگل حتی ابزاری برای کمک به شما در محاسبه میزان درآمدتان از طریق سرعت وب‌سایت شما آماده کرده است. به عنوان مثال، اگر این وب‌سایت سرعت خود را از 5 ثانیه به دو ثانیه افزایش دهد، می‌تواند درآمدش را به 48394 دلار افزایش دهد.

    سرعت-سایت-معرفی-ابزارهای-کاربردی

    حتی اگر سرعت سایت  را به 1.5 ثانیه برساند می‌تواند درآمد خود را به 100000 دلار برساند.

    سرعت سایت شما چگونه روی رتبه بندی نتایج جستجو گوگل تاثیر می‌گذارد؟

    خود گوگل نشان داده است که سرعت صفحه یا همان سرعت سایت یکی از عواملی است که در الگوریتم های جستجوی آن در نظر گرفته شده است. اگر صفحات شما موقع بارگیری به زمان زیادی نیاز دارد، توسط گوگل ایندکس ( Index یعنی اطلاعات ثبت شده و فهرست شده.) نمی‌شود. پس به یاد داشته باشید هر چه سرعت سایت شما کمتر باشد، سایت شما در رتبه بندی پایین می‌رود.

    اما سرعت بخشیدن به سایتتان نباید تنها تکنیک شما برای بالا آوردن سایت خود در نتایج گوگل باشد. اکنون به نتایج گوگل در کلمه “چگونگی باز کردن توالت” نگاهی کنیم، شما می‌توانید با اکثر عوامل برابر از جمله محتوای سایت، ارتباط و … صفحه وب‌سایت را با سریع ترین زمان بارگیری، مشاهده کنید.

    سرعت وب‌سایت شما باید چقدر باشد؟

    صفحه ی وب‌سایت شما باید در کمتر از 4 ثانیه بارگیری شود.

    طبق صحبت‌هایی که در وبسایت kissmetrics مطرح شده است، اگر زمان بارگیری شدن وب‌سایت شما از 3 ثانیه بیشتر طول بکشد، 40 درصد افراد از صفحه خارج می‌شوند.

    البته که برخی وب‌سایت وجود دارند که محتوایی ندارند که در یک دهم ثانیه بارگذاری می‌شود، این صفحه کاملا خالی از هر چیزی از جمله عکس، فونت، جلوه های ویژه و … می‌باشد.

    اما سمت دیگر وب‌سایتی دارید که بارگذاری آن 5 ثانیه طول می‌کشد، که در این سایت مجموعه ای از گالری عکس ها، ویدئو، گرافیک، ویژگی های طراحی قابل تنظیم و … موجود است.

    به طور کلی مورد اول معمولا برای انتشار یک خبر که باید سریع منتشر شود بسیار مناسب است. اما در یک شرکت طراحی دکوراسیون داخلی چطور؟ آنها نیاز به تصاویر و … دارند و در این صورت باید از مورد دوم استفاده کنند.

    جف کنیون که یک وبسمتر خبره است تحقیقاتی انجام داده که در آن سرعت وب‌سایت را با سایر قسمت های وب‌سایت مقایسه می‌کند:

    • اگر سایت شما در 5 ثانیه بارگیری می‌شود، از 25% وبسایت‌ها سریعتر است.
    • اگر سایت شما در عرض 2.9 ثانیه لود شود، از 50% وبسایت‌ها سریعتر است.
    • اگر صفحه ی سایت شما در 1.7 ثانیه بارگیری شود ، از 75% وبسایت‌ها سریعتر است..
    • و اگر سایت شما در 0.8 ثانیه بارگیری شود، از 94% وبسایت‌ها سریعتر است.

    گوگل در سال 2010 توصیه کرده است که 2 ثانیه زمان بارگذاری برای یک وب‌سایت مناسب می‌باشد، اما هدف ما باید باز شدن سایت در عرض کمتر از نیم ثانیه باشد.

    مواردی که باعث کند شدن سایت می‌شوند:

    طبق گفته ی یاهو 80 درصد زمان بارگذاری صرف لود شدن قسمت های کد گذاری شده از جمله تصاویر، پلاگین ها، شیوه نامه ها و … می‌شود.

    • بک لینک های بسیار زیاد باشد
    • زمانی که فایل ها حالت فشرده سازی ندارند
    • زمان پاسخگویی سرور ها آهسته است
    • وجود منابع زیاد
    • حالت بهینه نبودن تصاویر
    • CSS بهینه نشده است ( کدهای CSS دستوراتی می‌باشند، که توسط آن ها می‌توانیم تمام خصوصیات ظاهری صفحه ی وب‌سایت را تایین کنیم.)
    • محتواهای قابل مشاهده اولویت بندی نشده اند
    • دارای افزونه های زیادی می‌باشد
    • صفحات در SERP بهینه نیستند ( به هر آنچه که شما در نتایج گوگل مشاهده می‌کنید SERP گفت.)
    • و … .

    سرعت سایت خود را بهینه کنید:

    اکنون به این فکر می‌کنید که چگونه سرعت بارگذاری سایت خود را بهبود دهید؟ خوشبختانه ابزارهایی وجود دارند که می‌توانید برای بهبود سرعت سایت خود از آنها استفاده کنید.

    اندازه گرفتن :

    فشرده سازی تصاویر:

    بهینه سازی فنی:

    هنوز برخی از مدیران وب‌سایت ها بیشتر به محتوای سایت و ظاهر سایت اهمیت می‌دهند و سرعت سایت را زیاد جدی نمی‌گیرند، این یک مسئله ی مهم است که در بر روی سئوی سایت شما تاثیر می‌گذارد.

    با استفاده از ابزارهای لازم و رعایت نکات مورد نظر می‌توانید سرعت سایت خود را به استاندارد مورد نظر خود برسانید.

    شما می‌توانید از طریق کامنت گذاشتن در زیر این پست برای من نظرتان را در مورد این مقاله به من بگویید و همچنین سوالات خود را از من بپرسید.


    رضا براتی

    رضا براتی هستم، از سال ۸۸ فعالیتم در فضای دیجیتال آغاز شد. بعد از گذراندن چالش‌های فراوان در کسب و کارهای دیجیتال در سال‌های گذشته توانستم در پروژه‌های زیادی به عنوان یک لیدر و یا کوچکترین عضو در تیم‌های اجرایی حضور پیدا کنم. تجربیات من اجرایی بر پایه مدیریت پروژه‌ است که مناسب برای مدیران بازاریابی، تبلیغات‌چی ها، کارآموزها و سرمایه‌گزاران حوزه دیجیتال است. نیاز به مشاوره دارید؟ با من تماس بگیرید.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    By commenting you accept the Privacy Policy

    انتقال تجربه در دنیای دیجیتال

    همه‌ی ما تو زندگی کاری و شخصیمون کارهایی انجام دادیم که یک تجربه ارزشمند محسوب می‌شوند، تجربیاتی که با پول و رابطه به دست نمیان، این تجربیات رو با من به اشتراک بزارید.

    Scroll to Top