10 نکتهی مهم در اجرای استراتژی تبلیغات دیجیتال
امروزه تبلیغات دیجیتال به یکی از ساختارهای اصلی استراتژی بازاریابی تبدیل شده است. تبلیغات دیجیتال باید بخشی از استراتژی تجارت شما باشد. چه نوع کسب و کار شما B2B (فروش محصول یا خدمات از یک شرکت به شرکتی دیگر) و چه B2C (فروش خدمات و محصول تولیدکننده به مصرفکننده) باشد، با اجرای صحیح و کاربردی تبلیغات دیجیتال، میتوانید بازاریابی آنلاین خود را با موفقیت رشد دهید و در نهایت بازده خرید و فروش خود را بالا ببرید. امروزه تبلیغات به شرکت شما کمک بسیاری میکند تا در بین مخاطبان خود بسیار گستردهتر دیده شوید، اما با این حال اگر در مورد نوع تبلیغ خود استراتژی مشخص نکرده باشید، به احتمال زیاد نتیجهی چندان خوبی دریافت نمیکنید. برای طراحی یک طرح در تبلیغات خود، باید جنبههای مختلف تبلیغات را در نظر بگیرید تا به نتیجهی خوب و مفیدی برسید. اکنون برای تعیین بهترین روشها برای ایجاد و اجرای تبلیغات دیجیتال، در این مطلب مجموعهای از نکات لازم را ایجاد کردهام که به هر شرکتی کمک میکند تا از فعالیتهای خود بهترین بهره را ببرند و نتیجهی خوبی دریافت کنند.
به این 10 تکنیک نگاهی بیندازید و ببینید آیا استفاده از آنها در استراتژی بازاریابی شما، میتواند به شرکت شما کمک کند و نتیجهی مورد نظر شما را به شما بدهد یا خیر؟
1- ساختار خلاقانه
تبلیغات کسب و کار شما دارای ساختار دیدنی و بصری میباشد که موجب میشود رقابت برند شما و دیگر برندها به چشم آید. شما باید در تبلیغات بازاریابی خود از ساختار خلاقانهی آن به نفع خود استفاده کنید. مواردی مانند آرم، فونت، طرح رنگی و … میتواند به شناخته شدن برند شما کمک فراوانی کند. شما سعی دارید توجه مخاطبینتان را به خود جلب کنید و همچنین شما میخواهید آنها نام تجاری شما را به زبان بیاورند. جا دادن ساختارهای بصری منحصربه فرد و جذاب در تبلیغات برای موفقیت تبلیغات شما بسیار مهم میباشد. سارا مالوی، مدیر بازاریابی محتوا در Shutterstock گفت: شما به انواع تصاویر خلاقانه نیاز دارید، اما این تصویر باید با تبلیغات و نوع شرکت شما سازگار باشد. هنگام تبلیغات در شبکههای اجتماعی، باید به این موضوع توجه داشته باشید که باید خلاقیت و ایدههای خود را تازهسازی و جدید کنید، اغلب به گونهای که به دیگر پستها مرتبط باشند و اما کاربران بیشتر از یک بار پست مشابه هم نبینند. هنگام آزمایش تغییرات و آزمایش کمپینهای جدید به دنبال تصاویری باشید که از زیبایی مطلوبی برخوردار هستند به طوری که با تصاویر رقابای شما احساس آشنایی کند اما کاملا متشابه آنها نباشد. به طور کلی، شما میخواهید مطمئن شوید که تبلیغات دیجیتال شما یک داستان منسجم و منظم را بیان میکند و اینکه تصویر با محتوای شما سازگار است و همچنین با محتوای CTA یا لینکها یکسان میباشد، البته که در کنار اینها، آن باید با مارک تجاری شما هم مرتبط و سازگار باشد.
2- عاقلانه خرج کنید
هر پلتفرمی که برای بازاریابی آنلاین مورد استفاده قرار میگیرد، ارزش متفاوتی را برای شما خلق میکند. شما باید تجزیه و تحلیل کنید که در کدام رسانهها باید پول و وقت بیشتری را سرمایهگذاری کنید و تشخیص دهید کدام یک از آنها ضروری نیستند. برخی از سیستم عاملها برای برخی از شرکتها به خوبی کار میکند اما شاید برای دیگری نتیجه کمی داشته باشد و شاید حتی هیچ نتیجهای نداشته باشد. همهی اینها کاملاً مختص برند شما است و شما باید بر این اساس در مورد بودجه خود برنامه ریزی کنید. تعیین اینکه هر پلتفرم برای تلاشهای تبلیغاتی خاص شما چه کاری انجام خواهد داد، باید مبنای تصمیماتی باشد که با کمپینهای خود میگیرید. Hitesh Sahni، مشاور بازاریابی در Smemark توضیح میدهد: درک کردن نیازها و ارزشهای هر کانال ضروری است. سیستم عاملهای تبلیغاتی جستجو مانند Google Adwords، هنگامی که تقاضای واضحی برای محصول یا خدمات شما دریافت کنند، بهترین نتایج را نشان میدهد، شما باید بهترین عملکرد را داشته باشید و افرادی که به صورت آنلاین کالا و خدمات شما را جستجو میکنند را هدف قرار دهید. تبلیغات جستجو برای یک کسب و کار جدید که محصولی جدید و نوآورانه ایجاد کرده است و همچنین که قبلاً در بازار دیده نشده است، تأثیر کمتری دارد، یا همچنین برای چیزی که اکثر مردم از مغازهها خریداری میکنند مانند مغازههای فروش آجر و ملات و به ندرت در اینترنت جستجو میشوند هم تاثیر کمی دارد. در این موارد شما میخواهید کاربران را بشناسید و آنجاست که فیسبوک به شما کمک میکند، حالا این سوال پیش میآید که چگونه؟ کاربران فیسبوک مشخصات خود را با جزئیات جمعیتی و سایر علایق پر میکنند. این موضوع به این معنی میباشد که شما میتوانید افرادی که احتمالا به نوع برند و تجارت شما علاقه دارند را پیدا کنید و آنها را هدف خود قرار دهید.
3- تحقیقات خود را انجام دهید
ممکن است شما بر اساس تجربهی گذشته با تبلیغات خود ایدههایی برای آنچه که برای مخاطب شما بهتر خواهد بود داشته باشید، اما وقت گذاشتن برای انجام تحقیقات دقیق و داشتن دادههایی برای حمایت از اقدامات خود مهم است. شما ممکن است پیش بینی کنید که مشتریان شما رفتار خاصی دارند در حالی که امکان دارد آنها در جهتی کاملاً متفاوت قرار بگیرند. داشتن اطلاعاتی که از تحقیق جمع آوری کردهاید، ضروری میباشد تا در زمان مناسب در برنامه ریزی استراتژی بازاریابی خود از آنها استفاده کنید. الیوت سیموندز این مفهوم را در زیر توضیح میدهد: بسیاری از افراد از پستهای پشتیبانی شده و سایر تبلیغات پولی استفاده میکنند و به نظر میرسد، افراد بسیاری از پرداخت ساده پول و تماشای بازدیدها و کلیکها رضایت دارند، حتی اگر برخی از این کلیکها مربوط به اشخاص مرتبط به محصول یا خدماتی باشد که در حال تبلیغ آن هستند. اکثر سیستم عاملها به شما کمک میکنند پستها و تبلیغات حمایت شده خود را که کاربران به آنها علاقه داشتند را به طور خاص هدف قرار دهید و نکته مهم این است که شما باید پس از یک مدت تحقیقات واقعی این کار را انجام دهید (حتی اگر فقط یک مدت کوتاه باشد). غریزه شما ممکن است در مورد مشتریهای شما چیزهای زیادی بگوید، اما باید وقت بگذارید تا خودتان هم این موضوع را بفهمید که کسانی که بارها و بارها به صفحهی شما برمیگردند چه کسانی هستند؟ یا بیشتر مشتریان شما در کجا مستقر هستند؟ و … .
4- فرآیند خرید
شما باید سفر خریدار و آنچه را که باید در هر مرحله از فرآیند برای ارائه کارآمدتر به کاربران ارائه دهید، را درک کنید. زمانی که نوبت به مشاهده تجزیه و تحلیل خریدار میرسد بسیاری گزینههای دقیقی وجود دارند، شما میتوانید هر مرحله را که یک بازدید کننده در طول وبسایت شما انجام میدهد، از جمله چه مدت زمانی را در هر صفحه صرف کردند و حتی چه صفحاتی باعث ترک احتمالی آنها شده است را مشاهده کنید. با استفاده از این، اطلاعات بازاریابی دیجیتال خود را در اختیار مخاطبان قرار دهید تا بتوانید روند کار را برای آنها ساده و برای خود سودمند کنید. جیمز کربی، متخصص PPC در Blue Fountain Media، اهمیت این مسئله را بیان میکند:
شروع به هدف قرار دادن کاربرانی کنید که نزدیک به خرید کردن از شما هستند، برای مثال هدف قرار دادن مخاطبان در بازار به Google اجازه مشاهده تاریخچه کاربر را میدهد برای درک بهتر جایی که آنها در مرحله خرید خود هستند، سپس این امکان را برای خرده فروشان فراهم میکند تا مشتریان بالقوه را که در پایین کانال قرار دارند و نزدیک به خرید هستند را، هدف قرار دهند. در حال حاضر 492 مخاطب مختلف بازار برای دسترسی وجود دارد. بازاریابان و خرده فروشان روشهای هدفگیری مانند این را اغلب نادیده میگیرند بنابراین استفاده از آن مهم است.
5- مخاطب هدف خود را بشناسید
درک کامل مخاطبان شما و چگونگی بهترین بازاریابی برای آنها بسیار مهم است. قبل از اینکه بخواهید برای کسی محصولی برای فروش به نمایش بگذارید باید بدانید که میخواهید آنها چه کسانی باشند. این یک مرحله مهم در هر استراتژی بازاریابی چه در حالت آنلاین و چه در حالت آفلاین است و جنبه کاملاً مشخصی از برند شماست که میتوانید مرتباً به آن مراجعه کنید. شان گالاگر، مدیر رسانههای اجتماعی در بازاریابی i7 اهمیت تعریف واضح مخاطبان را هنگام شروع تبلیغات دیجیتال توضیح میدهد:
وقتی صحبت از تبلیغات دیجیتال میشود مهم است که به یاد داشته باشید که برای هر کسب و کار و برای موثر بودن آن، آنها باید بدانند که مخاطبان آنها کیست؟ مخاطبانشان بیشتر در کدام سایتهای شبکههای اجتماعی وقت میگذرانند؟ و سپس آنها باید مطمئن شوند که قادر به تهیه محتوا برای سیستم عاملهایی که مخاطبانشان وقت صرف میکنند، هستند یا خیر. وقتی نوبت به بازاریابی از طریق شبکههای اجتماعی میرسد، فیس بوک قطعا در این رقابت پیشرو است زیرا آن بهترین گزینهها را برای تعیین افرادی که میخواهید برای آنها بازاریابی کنید دارند و میتوانید هر بودجهای را که راحت هستید تعیین کنید. فیس بوک همچنین به شما امکان میدهد مخاطبان خود را بر اساس حداکثر 10 علاقه مخاطبان، هدف خود قرار دهید. به همین دلیل داشتن یک مخاطب هدف مشخص مهم است، شما باید بدانید که آنها دوست دارند چه کاری انجام دهند و آنها چه میخواهند تا بدانید که چگونه میتوانید محتوایی ایجاد کنید که توجه آنها را به خود جلب کند.
6- معیارهای شبکه اجتماعی را با بازگشت سرمایه متصل کنید.
برای دیدن اینکه کدام یک از تلاشها بهتر نتیجه میگیرند شما باید بتوانید دادههای خود را به عقب بازگردانید تا به نتیجه مستقیم که تولید میکند، برسید. هنگامی که به صورت آنلاین بازاریابی میکنید، در حال رسیدن به گروه متنوعی از افراد هستید و این باید هنگام اندازه گیری نتایج شما مورد توجه قرار گیرد. شما باید بررسی کنید که چه چیزی باعث ارتقا تعامل با شرکت شما میشود، در مقابل آنچه که در واقع منجر به تبدیل میشود. برای توسعه یک استراتژی قابل اعتماد در مورد نسبت داشتن به شبکههای اجتماعی، هارپریت سینگ، مدیر عامل و موسس کوانتوم، میگوید که یک برند باید این عوامل اصلی را در نظر بگیرد: 1. مخاطبان اجتماعی شما تنها یک قطعه تمایز نیافته از افرادی هستند که سعی میکنند با دیگران دوست شوند یا معاملات را پیدا کنند. هنگام تعامل با نام تجاری شما، میتوان آنها را به گروههای رفتاری مجزا با رفتارهای مشخص، تقسیم و تعریف کرد. 2. کانالهای اجتماعی نمایانگر گروهی زنده از افرادی هستند که نظرات خود را ابراز میکنند و به رویدادهای جهان پاسخ میدهند. آنها دائما در جریان تمام اتفاقات هستند. ایجاد توانایی برای نظارت بر این، در زمان واقعی و پاسخ به آن با سرعت برای مرتبط بودن با مکالمه اجتماعی بسیار مهم است. 3. فقط به این دلیل که تعداد بیشتری لایک یا اشتراک بیشتری وجود دارد، به این معنی نیست که مصرف کننده قصد ورود به فروشگاه و خرید را دارد. در حالی که برخی از همبستگیها وجود دارد، عوامل زیادی در رقابت بازاریابی وجود دارد مانند اجتماع، رسانهها، شبکههای اجتماعی رقابتی و … . هر مارک تجاری باید معیارهای شبکههای اجتماعی را با معیارهای سخت مانند، فروش، بازگشت سرمایه، ثبت نام، امتیازات و … ارتباط برقرار کند.
7- پتانسیلهای فیسبوک و اینستاگرام
طبق مطالعه ای از eMarketer، 80٪ مشاغل کوچک و متوسط از تبلیغات برای فیسبوک استفاده نکردهاند. جیم پرتزلوف، مدیر بازاریابی جواهرات ویکسون، میگوید که فیسبوک یک فضای تبلیغاتی عالی برای مشاغل کوچک است و بر اهمیت جستجو در این کانال تأکید میکند:
فیسبوک به شما اجازه داده است ارتباط با مشتری خود را به یک سطح کاملا جدید برسانید. اکنون، بیش از هر زمان دیگری توصیههای دوستان تأثیر زیادی بر افراد دارد و حتی میتواند محتاطترین مصرف کننده را تحت تاثیر قرار دهد. برای انجام این کار، شما باید در مقابل مشتریان گذشته، حال و آینده خود باشید. ما میدانیم که دنبال کنندگان فیسبوک برای مشاغل در یک شب زیاد نمیشوند، بنابراین این سوال است که چگونه ممکن است در تلاش برای شروع حضور خود در شبکههای اجتماعی، افراد زیادی را در مدت زمان کوتاه جمع کنیم؟ فیسبوک یک مدل تبلیغاتی عالی در اختیار شما قرار میدهد که به مشاغل کوچک این امکان را میدهد که خیلی راحت در بازارهای هدف بسیار خاص تبلیغ کنند. حتی با یک سرمایه گذاری متوسط، شما میتوانید به مشتریان و اهداف خود برسید. در صورت استفاده صحیح از فیسبوک، فیسبوک میتواند یک ابزار تبلیغاتی قدرتمند باشد. حتماً برخی از تبلیغات را امتحان کنید، آنها را آزمایش کرده و بفهمید چه کاری برای سازمان شما مفید خواهد بود.
ناگفته نماند که در ایران فضای تبلیغاتی مشابه در اینستاگرام وجود دارد.
8- ادغام تمام کانالهای بازاریابی
برای دستیابی موثر به مخاطبان خود، باید پیام رسانی مداوم داشته باشید. این به این معنا میباشد که مطمئن شوید تبلیغات شما در سیستم عاملهای مختلف ادغام شده و بدون توجه به سیستم عامل، پیام یکسانی را به کاربران میدهد. ما میدانیم که هر شبکه اجتماعی دارای احساس متفاوتی است، بنابراین باید وقت بگذارید و تلاشهای دیجیتالی خود را برای مطابقت با هر سایت انجام دهید، در حالی که همچنان محتوای منحصر به فرد و در عین حال سازگار برای برند شما حفظ شود. آدام اولری، رئیس Encite Marketing، جزئیات این ایده را اینگونه توضیح میدهد:
بهترین نکته تبلیغات دیجیتال که میتوانیم با صاحبان مشاغل در میان بگذاریم این است که اطمینان حاصل کنیم کمپین شما با سایر کانالهای بازاریابی شما یکپارچه است. یک کمپین بازاریابی یکپارچه نتایج بسیار بهتری از هر ابتکار عمل کسب خواهد کرد. به عنوان مثال، تبلیغات فیسبوک به خودی خود هنگام تبلیغ فروش یا تبلیغ کالای جدید واقعاً خوب عمل میکند، اما هنگام پشتیبانی، کانال بازاریابی دیگری مانند ایمیل، بسیار بهتر عمل میکنند.
9- شمشیربازی ژئو
سرمایه گذاری نسبتاً جدید در تبلیغات دیجیتال نوید بسیاری را برای بازاریابان (به ویژه آنهایی که در فضای B2C هستند) داده است. این موضوع، این امکان را برای شما فراهم میکند تا مشتریها را به روشی کاملاً جدید براساس موقعیت فیزیکی آنها، هدف خود قرار دهید، به این امید که به طور طبیعی آنها را به سمت تجارت خود راهنمایی میکنید. آندره موکرمن، معاون بازاریابی در بازاریابی Gravit8 توضیح میدهد که چگونه شمشیربازی جغرافیایی میتواند برای انواع مشاغل موثر باشد وقتی که صحبت از خرید و فروش میشود:
آنچه به طور افزایندهای برای ابزار و بازاریابی بیشتر و موثرتر میشود، استفاده از شمشیربازی ژئو در ترکیب با تبلیغات دیجیتال برای جلب نظر مصرف کنندگان در زمان مناسب و پیام مناسب برای ایجاد ترافیک در فروشگاه است. این نوع کمپینها معمولاً سه برابر میزان ترافیک را ایجاد میکنند و به طور متوسط 27 درصد افزایش فروش دارند. آنچه باعث میشود شمشیربازی جغرافیایی برای بازاریابان بسیار قدرتمند باشد، توانایی هدف قرار دادن مصرف کنندگان بر اساس علایق آنها و درگیر کردن آنها با ارائه پیشنهاداتی است که آنها را در مسیر خرید سوق میدهد. شمشیربازی جغرافیایی به بازاریابان امکان میدهد حصار مجازی را به دور هر نقطه مورد نظر خود بکشند و با عبور مشتری از آن خط، اعلانی ارسال کنند. چه یک مالک شغل کوچک باشد یا یک خرده فروش بزرگ، آنها میتوانند با استفاده از این فناوری توجه مشتری را جلب کنند قبل از اینکه رقابت وی برای ارائه پیشنهادات به موقع منجر به ترافیک فروشگاه و در نهایت درآمد شود، توجه مشتری را جلب میکند.
10- تبلیغات، در لیست محصولات را بهینه کنید
تبلیغات در لیست محصولات باید دارای تمام ساختاری باشد که کاربران میخواهند هنگام جستجو آن را مشاهده کنند. شما نمیخواهید مشتریهای بالقوه شما، مجبور به رفتن و تحقیق بیشتر شوند و در معرض خطر از دست دادن علاقه قرار گیرند، بنابراین به سوالاتی که ممکن است در مقابل آنها باشد پاسخ دهید. هر اطلاعاتی که میتواند برای روند خرید مفید باشد، آن را در بر بگیرید! با افزایش این تبلیغات از برجسته بودن آنها اطمینان حاصل خواهد شد. مونیکا کابانیس، همکار PPC درBlue Fountain Media توضیح میدهد:
وقت خود را صرف تهیه یک لیست محصول کنید که شرح مفصلی از محصولات شما را ارائه میدهد تا بتواند در PLA درGoogle ، Bing و اکنون Facebook به خوبی ارائه داده شود. جفت شدن تصویر محصول با توضیحات محصول در صفحه نتایج جستجو جذابیت بصری را به تبلیغات متنی عادی اضافه میکند. Monica Cabaniss ، PPC Associate ، Blue Fountain Media در نهایت تبلیغات دیجیتال میتواند رمز موفقیت هر شرکتی باشد که به دنبال بازاریابی موثر برای مخاطبان مناسب است.
اکنون باید چه کنیم؟
اگر به دنبال ارتقا تکنیکهای خود و گسترش دامنه عملکردهای فعلی خود هستید، سعی کنید این تکنیکها را در استراتژی بازاریابی دیجیتال خود اجرا کنید. اگرچه استفاده از این نکات باید به بهبود ROI کلی شما در آینده و تا آینده نزدیک کمک کند، اما به یاد داشته باشید که به طور مداوم مشتاق یادگیری تغییرات و نوسازی تبلیغات دیجیتال باشید. با فعال بودن در این باره و بروز بودن، خود را از رقبایتان جدا کنید.
در مقالهای مجزا مفاهیم پایه دیجیتال مارکتینگ را به صورت مفصل توضیح دادهام که میتواند به درک بسیاری از این تکنیکها کمک کند.
ممنون از زمانی که برای خواندن این صرف کردید.
دیدگاهتان را بنویسید