×

    وبلاگ

    طراحی سایت، چگونه وبسایت خود را به آسانی راه اندازی کنیم؟

    طراحی سایت، چگونه وبسایت خود را به آسانی راه اندازی کنیم؟

    طرح یک مسئله ساده

    طراحی سایت یکی از جذاب‌ترین بحث‌های امروز خیلی از صاحبین کسب و کار است که خود را در برابر یک مسیر جذاب و سخت می‌بینند و از آن‌جایی که در این مورد سوالاتی زیادی دارند سخت‌گیری‌های زیادی هم انجام می‌دهند که کار درستی است اما به دلیل نا آگاهی و گرفتن اطلاعات زیادی از افراد مختلف سردرگم می‌شوند و در نهایت بیش از ۹۰٪ (طبق تجربه شخصی)این افراد به اهداف دلخواه خود نمی‌رسند، خسته می شوند و از انجام این کار پشیمان می‌شوند که من تصمیم گرفتم این پروسه سخت و طاقت فرسا را به صورت خیلی ساده معرفی کنم.

    برای اینکه شما سایت خود را راه‌اندازی کنید ۳ مرحله اصلی را پیش رو دارید، این ۳ مرحله برای پرتاب یک موشک یا روشن شدن یک ماشین کفایت می‌کنند اما اینکه این ماشین چه کیفیت و شتابی داشته باشد یا موشکمان تا چه ارتفاعی بالا می‌رود و سلامت می‌ماند به نوع راه اندازی آن بستگی دارد.

    به بیان یک تعریف ساده زمانی که شما یک سایت را روبه‌روی خود می‌بینید در واقع اطلاعاتی را می‌بینید که در یک هاست ذخیره شده‌اند و برای دیدن اطلاعات این هاست نیاز است که در فضای وب ما نام را وارد کنیم که اصطلاحا به آن دامین می‌گویند. دامین به هاست متصل است و هاست محل نگهداری محتواست که برای داشتن یک سایت ما باید این ۳ مرحله را داشته باشیم.

    پس اگر بخواهیم طراحی سایت را انجام دهیم این ۳ کار را باید انجام دهیم:

    1.انتخاب نام دامنه و خریداری از یک سرویس دهنده

    2.خریداری هاست مناسب از میزبان‌های هاست

    3.انتخاب یا طراحی یک قالب وب‌سایت

    که هر کدام از این مراحل را در ادامه به صورت ساده توضیح می‌دهم.

    دامنه (Domain) چیست؟

    دامنه ی سایت (Domain) مهم ترین بخش سایت شماست،  دامنه نامی اختصاصی برای هر سایت است که برای متفاوت بودن با بقیه وب‌سایت ها می‌باشد. شما باید یک نام منحصر به فرد برای وب‌سایت خود داشته باشید تا کاربران با وارد کردن آن به راحتی وب‌سایت شما را پیدا کنند. نام دامنه شما نشان دهنده نوع کسب و کار شماست پس در انتخاب آن دقت کنید.

    نامی که برای سایت خود انتخاب می‌کنید دارای یک پیشوند(www)  و یک پسوند مانند (ir-com) می‌باشد.

    بهترین پسوند دامنه چیست؟

    پسوند دامنه درواقع بیانگر نوع و زمینه فعالیت سایت شما است. مثلاً پسوند ir به این معنی است که سایت شما ایرانی می‌باشد و یا پسوند com که مخفف commerce است به معنی سایت تجاری می‌باشد.

    شما باید در انتخاب پسوند دامنه دقت کنید، سعی کنید پسوند شما با موضوع سایتتان مرتبط باشد زیرا این  موضوع روی سئوی سایت شما تاثیرگذار است. انتخاب یک دامنه ی مناسب می‌تواند سئوی سایت شما را بالا ببرد.

    معرفی برخی پسوند های دامنه:

    1.ir : دامنه ir مخفف iran مختص کشور ایران است و کلیه افراد یا سازمان های ایرانی می‌توانند از این پسوند استفاده کنند.

    2.com : دامنه com مخفف commerical و به معنی تجاری می‌باشد که برای سایت های بین المللی استفاده می‌شود و طرفداران زیادی دارد.

    3.org : دامنه org مخفف organization و به معنی سازمان است که توسط مؤسسات و سازمان های غیر انتفاعی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

    هاست (Host) چیست؟

    دامنه فقط یک نام اختصاصی برای سایت شما است، ولی برای نمایش سایت ما نیاز به خرید یک فضا برای نشان دادن محتوا به کاربران داریم . اطلاعاتی که در هاست قرار می‌گیرد می‌تواند شامل همین متنی که مطالعه می‌کنید یا تصویری که مشاهده می‌کنید، باشد.

    هاست یا میزبانی وب قسمتی از سرور است، شما با پرداخت مبلغی یک هاست می‌خرید. این سرور به صورت 24 ساعته به اینترنت متصل می‌باشد. بعد از وارد کردن اطلاعاتتان در سایت خود، کاربران می‌توانند در هر ساعت از شبانه روز با وارد کردن ادرس، وارد سایت شما بشوند.

    انواع هاست (Host)

    شاید در زمان خرید هاست به مشکل برخورده باشید که چه نوع هاستی خریداری کنید :

    1- هاست اشتراکی (Shared Web Hosting) :

    در این روش صدها یا شاید هزاران وب‌سایت از یک سرور استفاده می‌کنند. به دلیل داشتن هزینه پایین اکثر سایت های اینترنتی از این نوع هاست استفاده می‌کنند، اما این نوع هاست معایبی از جمله امنیت پایین و پایین بودن سرعت سایت را دارد اما اگر قرار نیست کسب و کار شما به میزان زیادی بزرگ شود این نوع هاست انتخاب بدی نیست(به صورت تقریبی برای 10  هزار کاربر عمومی به صورت ماهیانه مناسب است که این مقیاس براساس یک تجربه شخصی است و سورس مشخصی ندارد ). پس اگر سایتی با امنیت بالا و سرعت بالا می‌خواهید از هاست دیگری استفاده کنید.

    2- هاست اختصاصی (Dedicated Web Hosting) :

    در هاست اختصاصی شما با پرداخت هزینه‌ی بالایی کل سرور را اجاره می‌کنید و شما تنها سایتی هستید که از آن منبع استفاده می‌کنید. این نوع هاست مناسب برای سایت‌های بزرگ و پر بازدید می‌باشد. این هاست مزایای زیادی از جمله سرعت بالای سایت، امنیت بالا و …. دارد.

    3- هاست مجازی (VPS) :

    در این نوع هاست، سرور به صورت مجازی به چند بخش تقسیم می‌شود و هر سایت منابع مختص به خود را از سرور در اختیار دارد. این نوع هاست امنیت بیشتری نسبت به هاست اشتراکی دارد.

    این نوع هاست برای فریلنسرهای ایرانی که درآمد دلاری دارند بسیار جذاب است، کاربر می‌تواند با اطلاعات واقعی هاست خود را در یک کشور دیگر که تحریمی را تجربه نمی‌کند اجاره کند و به راحتی کارهای فریلنسری خود را انجام دهد.

    4- هاست ابری (Cloud Web Hosting) :

    هاست ابری یکی از اخرین فناوری ها در زمینه هاست می‌باشد. در این نوع هاست به جای استفاده از یک سرور چند سرور در اختیار داریم. اگر یکی از سرورها دچار مشکل شوند سروری دیگر برای تحمل بار در دسترس است و بعد از حل شدن مشکل سرور دوباره آزاد می‌شود. اگر برای شما مهم است که سایت شما همیشه در دسترس باشد، هاست ابری گزینه‌ی خوبی است.

    برای انتخاب هاست باید چه نکاتی را مد نظر قرار دهیم؟

    1- اعتبار و کیفیت خدمات میزبان هاست مورد نظر (میهن وب هاست، نت‌افراز و ایران سرور تجربه خیلی خوبی رو تو این سال‌ها به من دادن و پشتیبانی عالی‌ای داشتن)

    2- زمان بالا ماندن هاست (Up Time)

    3- سرعت وکیفیت هاست

    4- قابلیت ارتقاء

    5- پشتیبانی از چند دامنه

    6. سازگاری با قالب

    ظاهر و قالب وب‌سایت:

    بعد از خرید دامنه و هاست مهم ترین زیرساخت‌های راه اندازی وب‌سایت انجام شده است، اما یکی از مهم‌ترین قسمت های وب‌سایت یعنی انتخاب ظاهر یا قالب باقی مانده است. هر کاربر که وارد سایتی می‌شود اول به ظاهر سایت نگاه می‌کند پس خرید قالب مناسب یک کار مهم است.

    قالب‌های آماده یکی از خدماتی است که شرکت های طراحی سایت در دنیا ارایه می‌دهند و در ایران هم شرکت‌های خوب زیادی را داریم که این کار را به صورت اختصاصی انجام می‌دهند. اما سوالاتی که خیلی از صاحبین کسب و کار این روزها با آن درگیر هستند این موارد است که:

    جواب این سوالات می‌تواند صاحبین کسب و کار را به مسیر درستی هدایت کند تا زیرساخت‌های دیجیتال خود را بتوانند به خوبی طراحی و پیاده سازی کنند و برای یک مسیر سخت ولی هیجان‌انگیز آماده شوند.

    من رضا براتی هستم، یک هکر رشد


    رضا براتی

    رضا براتی هستم، از سال ۸۸ فعالیتم در فضای دیجیتال آغاز شد. بعد از گذراندن چالش‌های فراوان در کسب و کارهای دیجیتال در سال‌های گذشته توانستم در پروژه‌های زیادی به عنوان یک لیدر و یا کوچکترین عضو در تیم‌های اجرایی حضور پیدا کنم. تجربیات من اجرایی بر پایه مدیریت پروژه‌ است که مناسب برای مدیران بازاریابی، تبلیغات‌چی ها، کارآموزها و سرمایه‌گزاران حوزه دیجیتال است. نیاز به مشاوره دارید؟ با من تماس بگیرید.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    By commenting you accept the Privacy Policy

    انتقال تجربه در دنیای دیجیتال

    همه‌ی ما تو زندگی کاری و شخصیمون کارهایی انجام دادیم که یک تجربه ارزشمند محسوب می‌شوند، تجربیاتی که با پول و رابطه به دست نمیان، این تجربیات رو با من به اشتراک بزارید.

    Scroll to Top