×

    وبلاگ

    سئوی تصاویر، بهینه سازی Alt و عنوان

    سئوی تصاویر

    سئوی تصاویر، بهینه سازی Alt و عنوان

    معمولا پس از قرار دادن محتوای مورد نظر خود در سایت، بهتر است یک تصویر برای عنوان محتوای خود در سایت قرار دهید. این کار می‌تواند تاثیر خوبی بر روی کاربران و رتبه بندی موتورهای جستجو داشته باشد.

    تصاویر یکی از موردهای مهم در سئوی سایت می‌باشد، اما فقط داشتن چند تصویر در وب‌سایت برای ترافیک سایت و فروش کافی نمی‌باشد. تصاویری که در سایت قرار می‌گیرند باید بهینه سازی شوند تا بازده بازدید و فروش سایت شما را افزایش دهد، بهینه سازی تصاویر می‌تواند در رتبه بندی توسط موتورهای جستجو تاثیر خوبی داشته باشد.

    SEO Image چیست؟

    SEO Image فرایندی برای کمک کردن به موتورهای جستجو برای درک کردن تصاویر می‌باشد.

    از آنجایی که موتورهای جستجو نمی‌توانند تصاویر را مشاهده کنند، برای تعیین کردن اینکه تصاویر چه چیزی را نشان می‌دهند و چگونه با محتوای صفحه ی وب مرتبط است، به اطلاعات تصویر اعتماد می‌کنند.

    موتورهای جستجو گوگل چگونه تصاویر را مشاهده می‌کنند؟

    موتورهای جستجو برای مشاهده ی تصاویر به داده‌ها و اطلاعات تصویر دقت می‌کنند، از جمله نام فایل، برچسب alt تصویر، برچسب عنوان، زیر نویس (زیرنویس فقط در برخی از داده ها قرار دارد.) و …

    نام فایل تصویری چیست؟

    نام فایل تصویری نامی است که قبل از بارگذاری تصویر در وب‌سایت ذخیره می‌شود و پس از بارگذاری بخشی از URL تصویر می‌شود:

    موتورهای جستجو از جمله گوگل، یاهو، بینگ و … تصاویر را از روی نام فایل برای شناخت موضوع آن شناسایی می‌کنند.

    یک نکته که باید در نام گذاری فایل به آن دقت داشته باشید این است که باید نام تصویر را به خوبی توصیف کنید. به عنوان مثال اسم SEO_Image.jpg از IMG45875.jpg برای اهداف سئو مفیدتر است.

    تصویر ALT-TAG چیست؟

    می‌توان گفت تصویر  alt tag مهم ترین ویژگی برای افزودن به تصاویر شماست. Alt tag یک ویژگی برای توضیح دادن محتوای یک عکس می‌باشد که به کدهای HTML تصویر افزوده می‌شود. در زمانی که تصویر به درستی بارگذاری نمی‌شود، این تگ به عنوان جایگزین در کنار آیکون تصویر نشان داده می‌شود.

    این مشخصات به کاربرانی که نمی‌توانند صفحه را مشاهده کنند، کمک می‌کند تا در مورد محتوای تصاویر اطلاعاتی داشته باشند. همچنین موتورهای جستجو با استفاده از این اطلاعات می‌توانند تصاویر صفحه را تفسیر کنند و آنها را ایندکس کنند.

    بهتر است شما از برچسب های alt keyword rich استفاده کنید، اما باید از پر کردن آن با کلمات کلیدی خودداری کنید. من در اینجا مثال هایی از این برچسب ها برای شما میزنم:

    • ”توله
    • ”هیستوگرام

    برچسب عنوان تصویر چیست؟

    در عنوان تصویر می‌توانید توضیحات کوتاهی در مورد موضوع را متوجه شوید، تگ های عنوان در صفحه ی نتایج موتورهای جستجو به عنوان خلاصه ای از محتوا به نمایش گذاشته می‌شود.

    پس به طور کلی برچسب های عنوان در واقعیت یک توضیح دقیق، کوتاه و مختصر از محتوای صفحه می‌باشد.

    تفاوت بین ALT-TAG تصویر و برچسب عنوان تصویر چیست؟

    در واقع alt tag مشخصاتی است که در عدم نمایش تصویر نمایش داده می‌شود، اما برچسب عنوان همان چیزی است که زمانی که کاربران روی تصاویر حرکت می‌کنند دیده می‌شود و در صورت بارگذاری نشدن عکس اصلا نشان داده نمی‌شود.

    عنوان ها و متن های لنگر:

    استفاده از عناوین، متن های پررنگ، متن های برجسته، گرافیک، عنوان بزرگ و … کارهای ظاهری است که می‌توانید در نوشتن محتوا از آنها استفاده کنید و این کار باعث رضایت مندی کاربران و جذب تعداد زیادی خواننده است.

    متن لنگر قسمتی از متن است که به تصویر پیوند داده شده است. متن لنگر که می‌تواند زیرنویس عکس باشد، توصیفی خوب برای تصاویر می‌شود.

    بهینه سازی برچسب ها و داده های متغیر Alt چگونه به وب‌سای شما کمک می‌کند؟

    تا الان متوجه شدیم سئو تصویری چگونه بر روی وب‌سایت شما تاثیر می‌گذارد؟ این کار می‌تواند رتبه بندی سایت شما را افزایش دهد که یعنی بازدید وب‌سایت شما بیشتر می‌شود.

    بهینه سازی تصاویر و عناوین برای سئو به موتورهای جستجو کمک می‌کند که صفحات سایت شما را به طور بهتری فهرست بندی کنند، که این کار باعث افزایش رتبه بندی شما می‌شود چرا که می‌تواند صفحه را بیشتر به کاربران مرتبط کند.

    چگونه تصاویر خود را برای سئو بهینه کنیم؟

    اگر از وردپرس یا سیستم عامل های مشابه استفاده می‌کنید، باید بلافاصله بعد از بارگذاری عکس، داده ها و اطلاعات عکس را اضافه کنید.

    شما باید اطمینان پیدا کنید که تصاویر شما از نظر فنی بهینه شده است، که شامل موارد زیر می‌شود:

    انتخاب قالب مناسب برای فایل: شما سه گزینه برای تصاویر دارید، PNG، JPG، GIF .

    • PNG ها حجم بیشتری دارند اما از کیفیت بالایی برخورددار هستند.
    • JPG ها کیفیت پایینی دارند اما اندازه آنها کوچک است.
    • از GIF برای تصاویر متحرک استفاده می‌شود.

    سئوی-تصاویر-seo-image

    فشرده سازی تصاویر: به طور کلی می‌توان گفت بهتر است حجم تصاویرتان بیشتر از 100 کیلوبایت نباشد، تا در زمان بارگیری شدن، بارگیری در سریع ترین زمان ممکن انجام شود. اما اگر تصویر بی کیفیت است، کم کم به حجم آن بی‌افزایید تا تصویر در کمترین زمان ممکن با بهترین کیفیت بارگیری شود.

    خب بیاید یک چک لیست از سئوی تصاویر داشته باشیم:

    نام تصویر در سئو

    همه تصاویر مورد نظرم برای صفحه را در ویندوز انتخاب میکنم، بعد از راست کلیک، گزینه rename را انتخاب کرده و سپس کلمه کلیدی صفحه به انگلیسی را درون یکی از آنها مینویسم. به این ترتیب نام تمام عکس ها به کلمه کلیدی تغییر پیدا میکند. حالا آنها را در سایت بارگذاری میکنم.

    متن ALT یا متن جایگزین

    متن آلت یا متن جایگزین، یک متن است که در کدهای هر تصویر در سایت شما قرار میگیرد. در واقع شما به عنوان مدیر سایت، در نوشتن، ننوشتن و چه چیزی نوشتن آن آزادید. به شکل اصولی قرار است متن جایگزین، یک متن توصیف کننده تصویر باشد.

    این متن در ابتدا قرار است زمانی که تصاویر سایت بارگذاری نمیشوند، به کاربر نمایش داده شود. بعد از آن قرار است به نابینایانی که با دستگاه های مخصوص خودشان به شکل صوتی محتوای متنی سطح وب را میشنوند، در درک مفهوم تصاویر کمک کند. در نهایت هم به گوگل برای بررسی سئو محتوا و سئو تصاویر سایت شما کمک میکند.

    این متن مهمترین عامل سئو عکس محسوب میشوددر واقع شما باید در این بخش عبارتی که تصویر را توصیف کند قرار دهید و ترجیحا جهت سئو بهتر، کلمه کلیدی را در هر جا که امکانش بود، قرار دهید.

    متن بالا برای شما خیلی مفهوم نبود؟ پس بگذارید مثال بزنم: فرض کنید صفحه ای دارید با عبارت کلیدی “ساخت بک لینک رایگان” وسط متن هم 10 عکس دارید.

    • یکی تصویر یوتیوب
    • یکی تصویر مراحل ساخت لینک
    • و… .

    در آلت تصویر اول چه چیزی قرار خواهید داد؟

    عبارت “عکس صفحه یوتیوب” یک متن جایگزین خوب خواهد بود. (که شامل کلمه کلیدی هم نیست)

    در alt تصویر دوم چه چیزی قرار خواهید داد؟

    عبارت “ثبت نام در سایت x جهت ساخت بک لینک رایگان” یک عبارت خوب خواهد بود. (که شامل کلمه کلیدی است)

    همانطور که در مثال بالا میبینید، یک تصویر با متن جایگزینی حاوی کلمه کلیدی و یکی بدون کلمه کلیدی قرار گرفت. هر دو هم کاملا مرتبط با تصویر خود هستند.

    Title

    title تصاویر، معمولا (با توجه به پوسته سایت شما) در صفحات و زیر عکس ها نمایش داده میشود. دقیقا همان جایی که قرار است در سایت متن جایگزین عکس را بنویسید، یک بخش هم برای نوشتن “عنوان” یا title عکس تعیین شده. میتوانید برای سئو بهتر تصاویر، این قسمت را هم پر کنید. البته حواستان باشد که متن نوشته شده در این قسمت، در صفحه به کاربر شما نمایش داده میشود. پس حسابی در موردش وسواس به خرج بدهید.

    ویرایش اگزیف عکس (EXIF تصاویر)

    EXIF یک سری متن های داخل کدِ تصویر شماست (!) بله دقیقا، هر تصویر شامل یک سری کد است که گوگل در زمان بررسی سئو عکس های سایت شما، آن کدها را مشاهده میکند. حالا شما میتوانید از این استفاده کرده و با نوشتن کلمات کلیدی و آدرس سایت تان در این کدها، سئوی تصاویر را بیشتر از قبل بهبود بدهید.

    اما چطور باید اگزیف عکس نوشت ؟

    سه راه برای اگزیف نویسی وجود دارد

    1. از طریق محیط ویندوز
    2. با نرم افزار فتوشاپ (مسیر file، سپس گزینه file info )
    3. از طریق گوشی همراه

    تاثیر تصاویر در سرعت سایت

    بتدای مقاله هم گفتم که تصاویر در سئو سایت ما تاثیر خوبی دارند‌، اما اگر حواسمان را جمع نکنیم به سئو سایت حتی ضربه هم میزنند. سالهاست که سرعت یکی از پارامترهای مهم سئو سایت محسوب میشود. اما با روی کار آمدن الگوریتم Rank Brain، اهمیت سرعت از قبل هم بالاتر رفت.

    همانطور هم که میدانید، در هر سایت یکی از دلایل اصلی کاهش سرعت، تصاویر پرحجم هستند. در اینجا چند مورد برای کاهش حجم تصاویر (بدون کاهش کیفیت) که باعث بهبود وضعیت سئو سایت میشود را با هم مرور میکنیم:

    1. استفاده از گزینه Save For Web در فتوشاپ
    2. کاهش حجم تصاویر با imagecompressor (با نام قدیمی Optimazilla)
    3. فعال سازی لود تنبل یا همان Lazy Load تصاویر (توضیح در ادامه)
    4. تنظیم سایز تصاویر

    فعال سازی لود تنبل

    در حالت عادی کاربر زمانی که وارد سایت شما میشود، باید تمام تصاویر و عکس های صفحه را دانلود کند. این یعنی کاربر باید زمانی زیادی را برای مشاهده کل صفحه صرف کند. اما زمانی که شما گزینه Lazy Load یا لود تنبل را فعال کنید، کاربر میتوانید ابتدا وارد صفحه شده و سپس با اسکرول آن به پایین و رفتن به سراغ تصاویر، آنها را دانلود کند.

     استفاده از افزونه های سئو تصویر

    خیلی از راهکارهایی که تا اینجای مقاله آموزش بهینه سازی تصاویر وب سایت به شما پیشنهاد انجامش را دادم، به کمک یک سری افزونه های وردپرسی به شکل راحت تری انجام میشوند. این یعنی مثلا میتوانید با نصب یک افزونه، به راحتی تصاویر سایت تان را در عین نگهداری کیفیت، کاهش حجم داده و فشرده کنید!

     رعایت اصول سایز و اندازه تصاویر

    هر سایتی یک سری سایز استاندارد تصویر دارد. مثلا در سایت ما، تصاویر وبلاگ همگی باید عرض 800 پیکسل داشته باشند، تصاویر محصولات باید سایز 700 پیکسل داشته و… .

    حالا اگر ما این سایز استاندارد را رعایت نکنیم چه میشود؟ خب اگر تصاویری با عرض کمتر بارگذاری کنیم که هیچ، اما اگر تصاویری با عرض بیشتر را آپلود کنیم، خود سایت به کمک یک سری کدهای css تصویر مورد نظر ما را به حجم استاندارد میرساند. اما نکته اینجاست که قرار گرفتن این کدهای css در صفحه، باعث افزایش حجم صفحه و در نتیجه کاهش سرعت سایت میشود.

    فعال سازی نقشه سایت تصاویر

    اگر از آن دسته افرادی هستید که عادت دارید همه کار را به بهترین شکل ممکن انجام داده و تمام جزئیات را اجرا کنید، بعد از انجام همه چیزهایی که در بالا گفتم، به سراغ فعال سازی نقشه سایت تصاویر بروید. در واقع sitemap تصاویر به گوگل کمک میکند تصاویر سایت شما را بهتر و سریع تر ایندکس کرده و در نتایج نمایش دهد.

    در این مقاله سئوی تصاویر و بهینه سازی تصاویر را برای سئو توضیح داد و سعی کردم تمام نکات لازم را در اختیار شما قرار دهم. شاید باورش سخت باشد اما اضافه کردن یک alt tag برای تصویر می‌تواند تاثیر عالی در سئوی سایت شما داشته باشد، تصور کنید کاربری به دنبال یک عکس می‌گردد که عکس شما را مشاهده می‌کند، و کاربر در این شرایط وارد سایت شما می‌شوند و به عنوان یک خواننده در سایت می‌مانند.

    اگر سوال دیگری در مورد سئوی تصاویر دارید با کامنت گذاشتن می‌توانید با من در ارتباط باشید.

    من رضا براتی هستم، یک هکر رشد در حوزه دیجیتال مارکتینگ

    رضا براتی

    رضا براتی هستم، از سال ۸۸ فعالیتم در فضای دیجیتال آغاز شد. بعد از گذراندن چالش‌های فراوان در کسب و کارهای دیجیتال در سال‌های گذشته توانستم در پروژه‌های زیادی به عنوان یک لیدر و یا کوچکترین عضو در تیم‌های اجرایی حضور پیدا کنم. تجربیات من اجرایی بر پایه مدیریت پروژه‌ است که مناسب برای مدیران بازاریابی، تبلیغات‌چی ها، کارآموزها و سرمایه‌گزاران حوزه دیجیتال است. نیاز به مشاوره دارید؟ با من تماس بگیرید.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    By commenting you accept the Privacy Policy

    انتقال تجربه در دنیای دیجیتال

    همه‌ی ما تو زندگی کاری و شخصیمون کارهایی انجام دادیم که یک تجربه ارزشمند محسوب می‌شوند، تجربیاتی که با پول و رابطه به دست نمیان، این تجربیات رو با من به اشتراک بزارید.

    Scroll to Top