×

    وبلاگ

    اتوماسیون فناوری اطلاعات، 5 نوع از اتوماسیون

    اتوماسیون فناوری اطلاعات، 5 نوع از اتوماسیون

    اتوماسیون فناوری اطلاعات چیست؟

    اتوماسیون فناوری اطلاعات استفاده از دستورالعمل‌ها برای ایجاد یک فرآیند مکرر است که جایگزین کار دستی یک متخصص فناوری اطلاعات در مراکز داده و استقرار ابری می‌شود. ابزارها، چارچوب‌ها و ابزارهای نرم افزار اتوماسیون، وظایف را با حداقل مداخله مدیر انجام می‌دهند. دامنه اتوماسیون فناوری اطلاعات از اقدامات منفرد گرفته تا توالی‌های مجزا و در نهایت تا یک استقرار مستقل فناوری اطلاعات که اقداماتی را بر اساس رفتار کاربر و سایر محرک‌های رویداد انجام می‌دهد، متغیر است.

    اتوماسیون فناوری اطلاعات با ارکستراسیون متفاوت است، اما اصطلاحات معمولاً با هم استفاده می‌شوند. اتوماسیون یک کار را مکررا بدون دخالت انسان انجام می‌دهد. ارکستراسیون مفهوم گسترده‌تری است که در آن کاربر وظایف خودکار را در یک فرآیند یا گردش کار منسجم برای فناوری اطلاعات و کسب و کار هماهنگ می‌کند.

     

    اتوماسیون فناوری اطلاعات چگونه کار می‌کند؟

    اتوماسیون فناوری اطلاعات به ابزارهای نرم افزاری برای تعریف و انجام مجموعه‌ای از اقدامات دقیق که به صورت دستی یا توسط یک عامل خارجی فراخوانی می‌شوند، مانند تغییر در تقاضای ظرفیت فناوری اطلاعات، متکی است.

    اتوماسیون فناوری اطلاعات جایگزین مجموعه‌ای از اقدامات و پاسخ‌ها بین مدیر و محیط فناوری اطلاعات می‌شود. به عنوان مثال، یک پلت فرم اتوماسیون فناوری اطلاعات – مانند Microsoft Windows PowerShell – cmdlet ها، متغیرها و سایر مؤلفه‌ها را در یک اسکریپت ترکیب می‌کند تا مجموعه‌ای از دستورات و مراحلی را که یک مدیر در یک زمان از طریق رابط خط فرمان فراخوانی می‌کند، تقلید کند.

    (CLI) برای تهیه یک ماشین مجازی (VM) یا ایجاد یک فرآیند پشتیبان. یک مدیر می‌تواند با ترکیب چند اسکریپت در یک سری به یک نتیجه اتوماسیون فناوری اطلاعات پیچیده‌تر دست یابد. این فرآیندهای اتوماسیون با دامنه محدود زمانی بسیار سودمند هستند که جایگزین وظیفه‌ای شوند که یک مدیر باید مرتباً انجام دهد.

    ابزارهای اتوماسیون زیرساخت فناوری اطلاعات در کلاس سازمانی اقداماتی را در پاسخ به آستانه‌ها و سایر شرایط موقعیتی در محیط فناوری اطلاعات آغاز می‌کنند. ابزارهای پیشرفته اتوماسیون فناوری اطلاعات بر پیکربندی سیستم‌ها، نرم افزارها و سایر اجزای زیرساخت نظارت می‌کنند. تشخیص تغییرات غیرمجاز یا غیرمنتظره و به طور خودکار اقدامات اصلاحی انجام دهد.

    برای مثال، اگر بار کاری دیگر پاسخ ندهد، این کار مراحل خودکار را برای راه اندازی مجدد آن در سرور دیگری که ظرفیت موجود برای اجرای آن را دارد آغاز می‌کند. هنگامی که اتوماسیون فناوری اطلاعات برای اعمال وضعیت دلخواه تنظیمات تنظیم شده است، این ابزار تغییراتی را در پیکربندی سرور که از مشخصات آن خارج است شناسایی می‌کند و آن را به تنظیمات صحیح بازیابی می‌کند.

     

    اتوماسیون فناوری اطلاعات برای چه مواردی استفاده می‌شود؟

    مدیران عملیات فناوری اطلاعات و تیم‌های فناوری اطلاعات می‌توانند از اتوماسیون فناوری اطلاعات برای چندین کار از جمله موارد زیر استفاده کنند:

    • مدیریت حوادث. استفاده از اتوماسیون برای پاسخ به حوادث بزرگ به شرکت‌ها کمک می‌کند تا خدمات را سریع‌تر و با خطاهای کمتری بازیابی کنند. اتوماسیون فناوری اطلاعات به شرکت‌ها این امکان را می‌دهد که مدت زمان و هزینه‌های چنین حوادثی را برای خود و مشتریان خود کاهش دهند. به عنوان مثال، یک بلیط مدیریت حادثه در پاسخ به یک خاموشی را می‌توان به سرعت ایجاد کرد و از طریق اتوماسیون به فرد مناسب یا صف اختصاص داد.
    • استقرار برنامه این که آیا سازمان‌ها از رویکردهای یکپارچه سازی سنتی یا مستمر و استقرار مداوم برنامه‌ها استفاده می‌کنند، خودکار کردن وظایف و قابلیت‌های ضروری، به ویژه در طول آزمایش، می‌تواند به آنها کمک کند تا با موفقیت برنامه‌های خود را گسترش دهند. اتوماسیون به شرکت‌ها کمک می‌کند تا از تعهد و ساخت به آزمایش و استقرار به شیوه‌ای سیستماتیک‌تر پیشرفت کنند، کارایی و توان عملیاتی را بهبود بخشند و فرصت‌های خطای انسانی را کاهش دهند.

    با استفاده از اتوماسیون فناوری اطلاعات، سازمان‌ها می‌توانند برنامه‌های کاربردی خود را با اطمینان اجرا کنند، سرویس‌های لازم را از ابتدا پیکربندی کنند و همچنین برنامه‌ها و مصنوعات خود را دریافت کنند، مانند کارهایی که مستند شده و در یک مخزن ذخیره شده‌اند تا بتوان آنها را بر اساس درخواست بازیابی کرد، اجرا از طریق یک رویکرد مشترک و شفاف که همه کارکنان فناوری اطلاعات آنها می‌توانند آن را درک کنند.

    • امنیت و رعایت. مدیران عملیات فناوری اطلاعات می‌توانند از اتوماسیون برای تعریف و اجرای سیاست‌های امنیتی، انطباق و مدیریت ریسک و همچنین رفع هرگونه مشکل با ساختن آنها به‌عنوان مراحل خودکار در سرتاسر زیرساخت‌های خود استفاده کنند. اتوماسیون مدیران عملیات فناوری اطلاعات را قادر می‌سازد تا امنیت را در راس فرآیندهای فناوری اطلاعات خود نگه دارند و در تلاش‌های امنیتی خود فعال‌تر باشند. ترکیب فرآیندها و گردش‌های کاری امنیت سایبری استاندارد و خودکار، انطباق و ممیزی را آسان‌تر می‌کند.

     

    مزایای اتوماسیون فناوری اطلاعات:

    اتوماسیون فناوری اطلاعات مزایای زیر را ارائه می‌دهد:

    • کاهش هزینه‌ها. خودکارسازی وظایف عملیاتی تکرارپذیر، مانند استقرار برنامه و انجام خدمات، مدیریت تغییر و انتشار و مدیریت وصله، می‌تواند به صرفه جویی در هزینه‌های فناوری اطلاعات با عملکرد کارآمدتر، ایجاد خطاهای کمتر و کاهش تعداد کار کمک کند.
    • بهره وری بیشتر. اتوماسیون گردش کار، وظایف دستی مانند آزمایش، افزایش بازده و آزاد کردن کارگران را برای تمرکز بر پروژه‌های مهم‌تر و بهره وری بیشتر حذف می‌کند.
    • افزایش در دسترس بودن یکی از مهم‌ترین اولویت‌های فناوری اطلاعات اطمینان از بالاترین سطح در دسترس بودن سیستم است. با خودکار کردن سیستم‌های پشتیبان گیری و بازیابی و همچنین نظارت بر سیستم و ارتباطات از راه دور، فناوری اطلاعات می‌تواند زمان خرابی را به میزان قابل توجهی کاهش دهد و بازیابی بلایا را تسریع کند.
    • قابلیت اطمینان بیشتر خودکار کردن کارهای خسته کننده و تکراری با حذف عامل انسانی، خطاهای پرهزینه را کاهش می‌دهد. این به ویژه در شبکه‌های بزرگ‌تر با سیستم عامل‌های متعدد (OS) مفید است. با خودکارسازی فرآیندهای تجاری دستی و تکراری، مانند انجام تغییرات پیکربندی روی سرور یا تایپ یک دستور درCLI ، مدیران عملیات فناوری اطلاعات می‌توانند قابلیت اطمینان را تا حد زیادی بهبود بخشند، در حالی که در عین حال کارگران را از این فرآیندهای دستی و پیش پا افتاده رهایی می‌بخشند.
    • عملکرد بهتر. از مدیران عملیات فناوری اطلاعات خواسته می‌شود تا کارهای اضافی را سریع‌تر و کارآمدتر انجام دهند. ابزارهای اتوماسیون فناوری اطلاعات فرآیندهای ساده‌ای را برای بهینه سازی عملکرد بدون نیاز به اضافه کردن کارکنان بیشتر اضافه می‌کنند.
    • سرعت. فناوری اطلاعات به تعداد قابل توجهی از وظایف مجزا نیاز دارد. یک مدیر می‌تواند هر کار را به صورت دستی انجام دهد، اما نیازهای تجاری مدرن فشار فوق العاده‌ای را بر کارکنان فناوری اطلاعات وارد می‌کند تا به سرعت به نیازها در زیرساخت‌های بزرگ و پیچیده پاسخ دهند. انسان‌ها نمی‌توانند حجم کاری را در عرض چند دقیقه تنظیم و پیکربندی کنند و تمام وظایف روزمره مورد نیاز را در هر زمانی از روز انجام دهند. اتوماسیون مدیران را از زمانی که برای کارهای معمولی صرف می‌کنند آزاد می‌کند تا بتوانند خود را در سایر پروژه‌های ارزش افزوده برای کسب و کار به کار گیرند.
    • قصد. یک سیستم خودکار همان سیستم هوشمند نیست. فقط به اندازه‌ای می‌داند که شخصی که آن را برنامه ریزی کرده می‌تواند به اسکریپت‌ها و دستورات تقطیر کند. به عنوان مثال، فیلتر هرزنامه ایمیل یک مکانیزم IT خودکار است که برای فیلتر کردن پیام‌های ناخواسته طراحی شده است. گاهی اوقات، پیام‌های ایمیل معتبر در پوشه اسپم قرار می‌گیرند و ایمیل‌های هرزنامه ناخواسته از فیلتر عبور می‌کنند.
    • حکومت. مدیران IT مختلف یک کار را به روش‌های مختلف انجام می‌دهند و حتی یک مدیر یک کار را از یک بار به زمان دیگر به طور متفاوت انجام می‌دهد. برای حاکمیت شرکتی و انطباق با مقررات، یک استراتژی اتوماسیون فناوری اطلاعات، بدون توجه به مدیر در هر روز مشخص، ثبات در عملیات فناوری اطلاعات را نشان می‌دهد.
    • انعطاف پذیری فرآیندهای فناوری اطلاعات در طول زمان با رشد و تغییر زیرساخت فناوری اطلاعات و تکامل فناوری‌ها و بهترین شیوه‌ها تغییر می‌کنند. فرآیندهای خودکار تا زمانی که شخصی تصمیم به تغییر آنها نگیرد ثابت می‌مانند. سازمان‌ها باید گردش کار مجموعه‌ای برای به روزرسانی و تأیید مجدد فرآیندهای اتوماسیون داشته باشند، از جمله نسخه سازی خودکار منظم که نحوه تغییر وظایف را در طول زمان ردیابی می‌کند.
    • یکپارچگی و قابلیت همکاری. ابزارهای اتوماسیون فناوری اطلاعات باید با سیستم‌ها، نرم افزارها و سایر عناصر در محیط‌های بالقوه متنوع فناوری اطلاعات سازگار باشند. در حالت ایده آل، یک ابزار اتوماسیون باید با ابزارهای ارکستراسیون سطح بالاتر ادغام شود تا وظایف را تحت جریان‌های کاری تحت کنترل قرار دهد.

     

    چالش‌های اتوماسیون فناوری اطلاعات

    در حالی که اتوماسیون فناوری اطلاعات چندین مورد استفاده مفید دارد، همیشه نتایج خوب را تضمین نمی‌کند. کارکنان فناوری اطلاعات باید با استفاده از ابزارهای اتوماسیون فناوری اطلاعات برای تبدیل رفتارها به مراحل رویه‌ای ملموس و ماهر باشند.

    اتوماسیون فناوری اطلاعات می‌تواند چالش‌های زیر را ایجاد کند:

    • افزایش عواقب خطاها یک خطای خودکار خیلی سریع‌تر از یک خطای دستی تکثیر می‌شود. اتوماسیون فناوری اطلاعات نیز می‌تواند به اشتباه به خودی خود تبدیل به یک هدف شود، صرف نظر از بازگشت سرمایه (ROI) از کار راه اندازی اولیه تا زمان صرفه جویی شده. در حالی که تکرار بدون انحراف از مزایای اتوماسیون فناوری اطلاعات است، می‌تواند مضر نیز باشد. خطاها و نادیده انگاری‌ها به راحتی در یک فرآیند خودکار کدگذاری می‌شوند، که ابزار اتوماسیون به همان سرعت و کارآمدی مراحل صحیح را انجام می‌دهد.

    اگر مدیر یک توالی پیچیده از رویدادها را خودکار کند و یک مرحله کلیدی را از دست بدهد یا یک متغیر را اشتباه تنظیم کند، آن خطا تکرار می‌شود تا زمانی که پیدا شود، اصلاح شود و برگشت داده شود. یکی از نمونه‌های خطای خودکار، سقوط فلش بازار سهام ایالات متحده در سال 2010 است که به دلیل یک سیستم کامپیوتری خودکار با الگوریتم معیوب، به تجارت جهانی آسیب زد.

    • هزینه بالای سرمایه گذاری در حالی که اتوماسیون باعث صرفه جویی در زمان می‌شود، مدیران را ملزم می‌کند تا هر کار لازم برای گردش کار مورد نظر را به دقت برنامه ریزی و تحقیق کنند و سپس آن مراحل را به درستی در پلتفرم اتوماسیون ترجمه کنند تا به وضعیت نهایی مطلوب دست یابند. یک شرکت ممکن است یک یا چند مدیر اتوماسیون فناوری اطلاعات را منصوب کند و نقش مدیر فناوری اطلاعات را جایگزین یا تکمیل کند.

    همچنین ممکن است برای خرید نرم افزار و مدیریت اتوماسیون به سرمایه گذاری اولیه قابل توجهی نیاز باشد. کسب و کارها باید اطمینان حاصل کنند که فرآیندهایی که سعی در خودکارسازی آنها دارند، ROI قابل توجهی ایجاد می‌کنند. به عنوان مثال، فرآیندی که به طور مکرر استفاده می‌شود، در مقایسه با فرآیندی که فقط یک بار در ماه اجرا می‌شود، باید خودکار باشد.

    • افزایش شانس تشخیص فرآیندهای ناموفق. با اتوماسیون، همیشه این احتمال وجود دارد که یک فرآیند خودکار ناموفق ممکن است شناسایی نشود. به عنوان مثال، یک قانون اتوماسیون که هنگامی که یک دارایی فناوری اطلاعات کم منابع دارد، هشداری را به مدیر فناوری اطلاعات می‌دهد، ممکن است شکست بخورد و در نتیجه فعال نشود. اگر اتوماسیون شکست بخورد، خطر شناسایی فرآیندهای ناموفق را افزایش می‌دهد.
    • می‌تواند اضافی شود. هر زمان که تغییری در سیستم‌های فناوری اطلاعات یا نرم افزار ایجاد می‌شود، اتوماسیون زیربنایی نیز نیاز به اصلاح دارد. به روز رسانی روش‌های اتوماسیون می‌تواند زمان بر و گران باشد.

     

    انواع مختلف اتوماسیون

    با توجه به تحول دیجیتال، کسب و کارها باید فرآیندهای کسب و کار را که در گذشته به صورت دستی انجام می‌شد، تسریع و خودکار کنند، مانند نگهداری سوابق یا استفاده از منابع انسانی. اتوماسیون فناوری اطلاعات و اتوماسیون کسب و کار به طور جمعی برای کمک به دستیابی به این هدف کار می‌کنند. به عنوان مثال، یک شرکت ممکن است از اتوماسیون فناوری اطلاعات برای انتقال از فرآیند نصب منابع انسانی مبتنی بر کاغذ و زمان فشرده (HR) به یک پلت فرم خودکار و آنلاین HR استفاده کند.

    موارد زیر پنج نوع اتوماسیون را برجسته می‌کند:

    1. اتوماسیون فناوری اطلاعات یک اصطلاح گسترده است که اغلب با اتوماسیون وظایف تجاری ترکیب می‌شود. یک گردش کار خودکار فناوری اطلاعات می‌تواند یک کار کاملاً فناوری اطلاعات، مانند تأمین فضای ذخیره سازی اضافی برای یک VM یا یک کار تجاری، مانند ایجاد یک حساب کاربری جدید در سیستم ایمیل شرکتی را انجام دهد.
    2. اتوماسیون خدمات از فناوری برای ارائه خدمات به صورت خودکار استفاده می‌کند. اتوماسیون فناوری اطلاعات و اتوماسیون خدمات اساساً یکسان هستند.
    3. اتوماسیون فرآیند، معمولاً در کارخانه‌ها و سایر تنظیمات، جایی که همان کار یا مجموعه‌ای از وظایف به طور مکرر انجام می‌شود، جریان کار را بهبود می‌بخشد.
    4. اتوماسیون فرآیندهای کسب و کار یا اتوماسیون کسب و کار کاربرد اتوماسیون فناوری اطلاعات برای دستیابی به اهدافی مانند افزایش بهره وری کارگران یا کاهش هزینه‌های عملیات است.
    5. اتوماسیون فرآیند رباتیک یک فناوری نرم افزاری است که خودکارسازی کارهای دیجیتال را آسان می‌کند. کاربران ربات‌های نرم افزاری به نام ربات ایجاد می‌کنند که فرآیندهای تجاری را تقلید و اجرا می‌کنند.

     

    آینده اتوماسیون

    اتوماسیون فناوری اطلاعات به سختی یک مفهوم جدید است، اما این فناوری هنوز در مراحل شکل گیری خود است. حتی پر امکانات‌ترین ابزارها برای توسعه و نگهداری عناصر اتوماسیون گسسته، مانند اسکریپت‌ها، قالب‌ها، خط مشی‌ها و گردش کار، به یک متخصص فناوری اطلاعات یا تیم وابسته هستند.

    اتوماسیون فناوری اطلاعات به دو روش زیر به تغییر خود ادامه می‌دهد:

    هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی اتوماسیون IT پیشرفت خواهد کرد تا با هوش و استقلال بیشتر عمل کند. پلتفرم‌های اتوماسیون فناوری اطلاعات احتمالاً به شدت به هوش مصنوعی (AI) و فناوری‌های یادگیری ماشینی متکی هستند. به عنوان مثال، یک ابزار اتوماسیون می‌تواند داده‌های مربوط به پیکربندی‌ها، عملکرد و سایر اطلاعات را در سراسر یک استقرار فناوری اطلاعات ترکیب کند و این ورودی‌ها را پردازش کند تا یک معیار عملیات عادی سیستم را کشف کند، انحراف از آن می‌تواند اقدامات اصلاحی را آغاز کند.

    یکی دیگر از نمونه‌های واقعی، شرکت Sobereye Inc است که از هوش مصنوعی برای بهبود ایمنی محل کار در صنایع ساخت و ساز، معدن، حمل و نقل و تولید استفاده می‌کند. با ارائه یک خودآزمایی یک دقیقه‌ای به کارمندان، هر گونه نقصی مانند کم خوابی، خستگی و داروها را برای از بین بردن خطاهای انسانی، که بزرگ‌ترین عوامل در بروز حوادث در محل کار هستند، بررسی می‌کند.

    واقعیت افزوده استفاده از واقعیت افزوده (AR) و اتوماسیون فناوری اطلاعات، شکاف‌های نیروی کار را در شرکت‌های مراقبت‌های بهداشتی از بین می‌برد و آموزش برای استخدام‌های جدید در بسیاری از صنایع دیگر را تسریع می‌بخشد. بر اساس گزارش اداره آمار کار، در طول استعفای بزرگ، که به دلیل همه گیری کووید-19 به وجود آمد، میلیون‌ها آمریکایی شغل خود را ترک کردند. بسیاری از شرکت‌ها از AR برای پر کردن شکاف نیروی کار و استخدام نیروهای جدید برای تبدیل شدن به کارکنان مولد استفاده می‌کنند.

    به عنوان مثال، برخی از اپراتورهای انبار کشف کرده‌اند که استفاده از سیستم‌های AR که با دستورات صوتی کار می‌کنند، مانند عینک هوشمند گوگل، می‌تواند دوره آموزشی کارمند را با نمایش اطلاعات سفارش مشتری و مکان محصول مستقیماً در میدان دید کاربر کوتاه‌تر کند. کارکنان ممکن است به ترتیبات قفسه محصول و هر مورد به ترتیب انتخاب راهنمایی شوند. به طور سنتی، این امر مستلزم انجام چندین مرحله برای بازیابی محصول است.

    رضا براتی

    رضا براتی هستم، از سال ۸۸ فعالیتم در فضای دیجیتال آغاز شد. بعد از گذراندن چالش‌های فراوان در کسب و کارهای دیجیتال در سال‌های گذشته توانستم در پروژه‌های زیادی به عنوان یک لیدر و یا کوچکترین عضو در تیم‌های اجرایی حضور پیدا کنم. تجربیات من اجرایی بر پایه مدیریت پروژه‌ است که مناسب برای مدیران بازاریابی، تبلیغات‌چی ها، کارآموزها و سرمایه‌گزاران حوزه دیجیتال است. نیاز به مشاوره دارید؟ با من تماس بگیرید.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    By commenting you accept the Privacy Policy

    انتقال تجربه در دنیای دیجیتال

    همه‌ی ما تو زندگی کاری و شخصیمون کارهایی انجام دادیم که یک تجربه ارزشمند محسوب می‌شوند، تجربیاتی که با پول و رابطه به دست نمیان، این تجربیات رو با من به اشتراک بزارید.

    Scroll to Top