×

    وبلاگ

    هک رشد چیست؟ هکر رشد کیست؟ + 5 نمونه مشهور

    هک رشد چیست؟ هکر رشد کیست؟ + 5 نمونه مشهور

    هک رشد چیست؟

    هک رشد یک حوزه نسبتاً جدید است که فقط و فقط بر رشد کسب و کار تمرکز می‌کند و مبتنی بر یک فرآیند داده محور و آزمون و خطاست. یک هکر رشد به طور معمول و سیستماتیک د حال بررسی فرصت های جدید رشد در هر بخش از سفر مشتری و کسب و کار است، این رشد از طریق بازاریابی، بهینه سازی محصول و فرآیندها و استراتزی‌ها اتفاق می‌افتد. (منبع)

    هکر رشد کیست؟

    هکر در اصطلاح هکر رشد به معنای عمومی آن به کار نمی‌رود. هکر در واقع به معنای کسی است که از روشی غیر معمول به یک سامانه، هدف یا برنامه‌ی مشخص می‌رسد. هکر رشد تنها به دنبال رشد سریع است و تنها هدف است که برای او اهمیت دارد نه نحوه‌ی رسیدن به آن. یک هکر رشد مانند هکرهای فضای مجازی تنها به هدف خود می‌اندیشند نه وسیله آن؛ و برای رسیدن به هدف سعی دارند کم‌هزینه‌ترین، کارآترین و سریع ترین راه را انتخاب کنند. (منبع: TINET)

    هک رشد در بازاریابی دیجیتال:

    برای استفاده از هک رشد نیازی نیست که یک استارت آپ داشته باشید ، اما هکر رشد در بازاریابی دیجیتال همیشه به دنبال کانال های جدید هست تا بتواند به مخاطبان خود دسترسی پیدا کند.  یک هکر رشد دیجیتال همیشه این سوالات رو از خودش می‌پرسه:

    مخاطبان من کجا فضای آنلاین هستند؟

    مخاطب من چه میزان ارزشی دارد؟

    من چه چیزی می‌توانم به مشتریانم ارایه بدهم که هم مشتری آن را دوست داشته باشد و هم به دیگران معرفی کند

    اما این به این معنی نیست که باید سایر استراتژی های بازاریابی دیجیتال را کنار بگذاریم و صرفاً بر روی هک رشد برای بازاریابی دیجیتال تمرکز کنیم.

    روشهای بازاریابی دیجیتال مانند سئو ، بازاریابی محتوا ، PPC و …  جز هک‌های رشد موفقی هست که کسب و کارها از آن‌ها استفاده می‌کنند.

    هک رشد چه تفاوتی با بازاریابی دارد؟

    هکرهای رشد و بازاریابان دیجیتال ممکن است از کانال‌های مشابهی استفاده کنند اما ایدئولوژی آنها در مورد کارها بسیار متفاوت است. به عنوان مثال برای شروع رشد استارتاپ‌ها، بازاریابان مناسب نیستند زیرا آنها هزینه‌های زیادی را صرف می‌کنند و به دنبال تشکیل و مدیریت تیم بازاریابی و فروش هستند. در ابتدا چند تفاوت عمده بین استارتاپ‌ها و شرکت‌های بزرگ بیان می‌شود:

    1. استارتاپ‌ها سازمان‌هایی با بی‌ثباتی شدید هستند؛ در یک استارتاپ ممکن است ندانید که پایگاه مشتری اصلی شما کیست، چرا آنها محصولات شما را می‌خرند، چه کانال‌های بازاریابی بهتر کار خواهند کرد. بنابراین درحالیکه استارتاپ‌ها سعی می‌کنند هم ماشینی بسازند و هم موتوری برای شروع به دست آورند، شرکت‌های موفق تلاش می‌کنند تا ماشین‌های خود را سریعتر و قدرتمندتر کنند.
    2. استارتاپ‌ها برای رشد (بسیار زیاد) طراحی و برنامه‌ریزی می‌شوند؛ به عنوان نمونه استارتاپ‌ها می‌خواهند در ماه 20% (یا بیشتر) رشد کنند، استارتاپ‌ها معمولا کسب و کارهایی هستند که با تکنولوژی سروکار دارند و اغلب هیچ محدودیت زمانی و مکانی برای آنها وجود ندارد و بنابراین در آنها امکان جهش و جذب کارکنان نخبه توسط سایر شرکت‌ها بیشتر است. در حالیکه شرکت‌های بزرگ مثلا با رشد سالانه 5% راضی هستند و به دلیل شدید بودن رقابت برای ارتقا فقط امکان رشد در چنین سازمان‌هایی برای تعداد کمی از کارکنان وجود دارد.
    3. استارتاپ‌ها بودجه محدودی برای تبلیغات و کمپین‌های بازاریابی دارند و بنابراین شرایط برای تیم بازاریابی آنها به نسبت شرکت‌های بزرگ دشوارتر است؛ کسی که در یک استاترتاپ است بودجه کمتری در اختیار دارد. این یعنی اینکه هم باید مشتریان بالقوه خود را بیشتر کند و هم آنها را بدون بودجه قابل توجهی به دست بیاورد(عالی شد).

    پس هکر رشد از تفکر تحلیلی، مهندسی محصولات و خلاقیت استفاده می‌کند تا موفق شود که بطور قابل توجهی معیارهای اصلی کسب و کار را تقویت کند. حالا که به تفاوت بین استارتاپ‌ها و شرکت‌های بزرگ اشاره کردم، در ادامه تفاوت‌های بین بازاریابی و هکرهای رشد را بیشتر توضیح میم:

    • تمرکزبازاریابان دیجیتال تنها بر روی بدست آوردن مشتری تمرکز می‌کنند؛ اما هکرهای رشد بر روی همه مراحل قیف فروش/محصول تمرکز می‌کنند. بازاریابان مسیری بلند مدت را دنبال می‌کنند و بر روی یک برند متمرکز هستند، هکرهای رشد تنها بر روی یک چیز به نام رشد متمرکز هستند.
    • ریسک: ساخت یک برند به زمان زیادی نیاز دارد، اما می‌تواند در یک ثانیه نابود شود. به همین دلیل است که بازاریابان تحمل زیادی برای خطر ندارند اما هکرهای رشد ریسک‌پذیرند.
    • هزینه: بازاریاب‌ها در ابتدای رشد، تیم بازاریابی و فروش را شکل می‌دهند، این کار برای استارتاپ‌ها به دلیل مصرف بودجه زیاد به صرفه نیست، ‘هکر رشد برای رسیدن به رشدی پایدار به دنبال راه‌حلی کم هزینه است.’
    • روش تبلیغات: بازاریاب‌ها برای تبلیغات به دنبال به کار بردن کانال‌های ارزشمنو و تبلیغات پولی هستند؛ اما هکرهای رشد به دنبال جایگزین‌های رایگان و یا با هزینه پایین هستند.
    • پیشینه فنی: بازاریاب‌ها معمولا از افرادی غیر فنی تشکیل شده‌اند که اغلب به توسعه دهندگان، افراد متخصص و دیتاسنترها وابسته هستند تا ایده‌های آنها را پیاده‌سازی کنند و به فروش برسانند، به عبارت دیگر به صورت سنتی عمل می‌کنند و معمولا تصمیمات بر اساس نظرات گرفته می‌شود. از طرف دیگر، تیم‌های هک رشد از افرادی تشکیل شده‌اند که ایده می‌دهند و آنها را از صفر تا 100 اجرا می‌کنند.
    • بازاریاب‌ها به دنبال افرادی هستند که محصول یا خدمات را به آنها بفروشند؛ در حالی که هکرهای رشد به دنبال این هستند که محصول یا خدماتی را ایجاد کند که افراد آن را بخواهند و حاضر باشند برای آن پولی پرداخت کنند.

     هکرهای رشد بازاریابان موفقی هستند اما همه بازاریابان نمی‌توانند هکرهای رشد شوند.

    هکر رشد چه مهارت‌هایی دارد؟

    1. 1. آنالیز داده‌ها، داده‌کاوی و بینش تحلیلی
    2. 3. مهارت های فنی (ADTech)
    3. 4. توانایی حفظ و نگهداشت مشتری
    4. 5. بازاریابی ویروسی (Viral Marketing)
    5. 6. بهینه سازی نرخ تبدیل و A / Bتست
    6. 8. بهینه سازی رابط کاربر و تجربه کاربر (UI/UX)
    7. 9. طراحی بصری
    8. 10. روانشناسی رفتاری
    9. 11. شناخت مشتری
    10. 12. تبلیغات نویسی
    11. 13. اتوماسیون بازاریابی
    12. 14. طرز فکر هک رشد
    13. “یادگیری” (بسیار مهم!)

    هک-رشد-چیست؟-هکر-رشد-کیست؟

    چند نمونه معروف از هک رشد

    • فیسبوک (Mention Pepole)

    فیسبوک با 1.8  میلیارد کاربر پر مخاطب ترین فضای مجازی دنیاست. فیسبوک با استفاده از مکانیسم های اطلاع رسانی ایمیل ، توانست مشارکت بی نظیری را ایجاد کنند. مردم شروع به دریافت نامه هایی کردند که در فیس بوک با نامشان برچسب گذاری شده بود. بدین ترتیب فیس بوک به لطف هک رشد ، توانست بزرگترین اجتماع فضای آنلاین را بدست آورد. منبع

    • Paypal

    پی‌پال یک سیستم پرداخت آنلاین هست. محبوبیت پی‌پال از زمانی آغاز شد که توانست به بزرگترین بازار آنلاین دنیا نفوذ پیدا کند. پی‌پال با استخدام هکرهای رشد توانست یک راه برای ورودش به Ebay  پیدا کند، در ابتدا پی‌پال تعداد زیادی حساب فیک (False Account) ایجاد کرد که توجه مردم را به خودش جذب کرد و درخواست استفاده از پی‌پال در فروشگاه Ebay بسیار زیاد شدو در نهایت قراردادی سودمند بین دو کمپانی منعقد شد و نام پی‌پال کنار غول‌هایی مانند مسترکارت و ویزا آمد. منبع

    • PUMA

    پوما از جمله برندهای ورزشی شناخته شده‌ای است که با استفاده از یک استراتژی مناسب، توانست به سطح بالای رشد دست پیدا کند. این برند، روش اینفلوئنسر مارکتینگ را برای تبلیغ و بازاریابی انتخاب کرد و برای این کار از پله، فوتبالیست معروف آرژانتینی کمک گرفت. منبع

    • Pintrest

    پینترست که این روزها جزو محبوب‌ترین اپلیکیشن‌های تصویری به شمار می‌رود، استراتژی بسیار جذابی را برای مارکتینگ خود به کار گرفت. این برنامه، استراتژی دعوتنامه را به کار برد و از این طریق خود را به مخاطبان معرفی کرد. نکته جذاب درباره پینترست این است که چیدمان تصاویر را در برنامه‌ خود، به شکل بی‌انتها قرار داده است. به طوری مخاطبان، ساعت‌ها به این برنامه مشغول می‌شوند. منبع

    • Twitter

    توییتر امکان جالبی را برای مخاطبان خود فراهم کرد که به وسیله آن به رشد دست یافت. این برنامه، با ایجاد پیشنهاد اکانت‌های دیگر به مخاطبان خود، باعث شد تعامل مخاطبان با یکدیگر حفظ شود و همچنین ارتقا یاید. منبع

    مواردی که مطالعه کردید گردآوری چندین مقاله ترجمه شده و فارسی بود تا یک مقاله استاندارد را از هک رشد و هکرهای رشد داشته باشیم.

    ما به صورت روزانه در محیط کارمان با افرادی روبه‌رو می‌شویم که هکرهای رشد آن بیزینس به شمار می‌آیند بدون آنکه خودشان یا کارفرما بداند این شخص یک هکر رشد است، افرادی که در مشکلات بزرگ با راه‌حل‌های ساده خودشان گره گشا هستند و باعث رشد و ارتقا سهام آن بیزینیس می‌شوند.

    در سال‌های گذشته نمونه‌های زیادی را از هک رشد تجربه کردم که برای آن‌ها یا اسمی انتخاب شد و یا به بدنه اصلی یک بیزینس متصل شد که در مقالات آتی در موردشان می‌نویسم:

    نمونه‌های موفق و شکست خورده

    چه اتفاقاتی در چه زمان‌هایی باعث خلق محصول شد

    چگونه سرمایه گذاری روی آن‌ها اتفاق افتاد

    چه میزان منابع انسانی و منابع مالی برای رشد محصول تامین شد

    محصول چه میزان به رشد بیزینس کمک کرد

    اگر زمان به عقب برمی‌گشت چه اشتباهاتی را تکرار نمی‌کردم و چه تفکراتی را پیاده می‌کردم

    من رضا براتی هستم، یک هکر رشد


    رضا براتی

    رضا براتی هستم، از سال ۸۸ فعالیتم در فضای دیجیتال آغاز شد. بعد از گذراندن چالش‌های فراوان در کسب و کارهای دیجیتال در سال‌های گذشته توانستم در پروژه‌های زیادی به عنوان یک لیدر و یا کوچکترین عضو در تیم‌های اجرایی حضور پیدا کنم. تجربیات من اجرایی بر پایه مدیریت پروژه‌ است که مناسب برای مدیران بازاریابی، تبلیغات‌چی ها، کارآموزها و سرمایه‌گزاران حوزه دیجیتال است. نیاز به مشاوره دارید؟ با من تماس بگیرید.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    By commenting you accept the Privacy Policy

    انتقال تجربه در دنیای دیجیتال

    همه‌ی ما تو زندگی کاری و شخصیمون کارهایی انجام دادیم که یک تجربه ارزشمند محسوب می‌شوند، تجربیاتی که با پول و رابطه به دست نمیان، این تجربیات رو با من به اشتراک بزارید.

    Scroll to Top