×

    وبلاگ

    موبایل فرندلی از دیدگاه گوگل، شاخص اول موبایل را بهتر بشناسید!

    موبایل فرندلی از دیدگاه گوگل، شاخص اول موبایل را بهتر بشناسید!

    الگوریتم شاخص اول گوگل (Mobile First Index) چیست؟

    گوگل الگوریتم های متنوعی دارد، که هر یک را به منظور خاصی طراحی کرده است. الگوریتم Mobile First Index نیز یکی از آنهاست. به طور خلاصه در توضیح آن باید گفت، که این الگوریتم برای دسته بندی نتایج بر اساس جستجوهای موبایلی طراحی شده. یعنی در این دسته بندی قرار است آنچه که در موبایل های من و شما نشان داده می شود رتبه بگیرد، نه محتوایی که در دسکتاپ نشان داده می شود.

    اگر توجه کرده باشید در برخی سایت ها که ریسپانسیو “Responsive” طراحی نشده اند محتوایی که در رایانه و موبایل نمایش داده می شود، تا حدودی متفاوتند. از این رو الگوریتم Mobile First Index می کوشد، تا آنچه را که کاربران موبایل از یک وب سایت می توانند ببینند را در اولویت قرار دهد.

    این موضوع اهمیت ریسپانسیو بودن وب سایت ها را می رساند. سایت هایی که از طراحی قدیمی برخوردارند و نسبت به هر صفحه نمایشی واکنشگرا نیستند، از الگوریتم Mobile First Index ضربه خواهند خورد اما نه به صورت ناگهانی!

    تا جایی که کارشناسان گوگل اطلاعات منتشر کرده اند، قرار نیست Mobile First Index به یک باره نتایج جستجو و رتبه بندی وب سایت ها را متحول کند. این کار به مرور صورت می گیرد و از یکی دو سال پیش شروع شده است. این امر به سایت هایی که هنوز برای کاربران موبایلی طراحی ویژه ای ندارند، امکان سازگاری را می دهد.

    هدف شاخص اول گوگل (Mobile First Index) چیست؟

    هدف اصلی الگوریتم ایندکس اول موبایل این است، که کاربران موبایل از هر جهتی رضایت کامل از وبگردی با گوشی های هوشمند را داشته باشند. بدین ترتیب گوگل به دنبال این است که تنها یک ایندکس داشته باشد و آن هم موبایل است. اگرچه تاکنون شاخص برای رتبه بندی دسکتاپ بود، اما با روی کار آمدن این الگوریتم رویه به کلی تغییر می کند و نسخه موبایلی هر وب سایت برای رتبه دهی مورد توجه گوگل قرار می گیرند.

    گوگل برای این کارش دلیل خوبی هم دارد و می گوید هر آنچه در نسخه موبایلی نمایش داده می شود اهمیت دارد، نه بخش های پنهان سایت که فقط در نسخه دسکتاپ دیده می شوند!

    احتمالا همه ی شما در مورد شاخص های اول گوگل شنیده اید. برخی این اتفاقات را بی اهمیت می‌بینند و برخی از این شایعات می‌ترسند، در حالی که شاید هیچکدام از این واکنش ها درست نباشد.

    شایعاتی که شنیدید درست است و گوگل فهرستی را منتشر کرده است اما جایی برای ترسیدن نیست.این بروزرسانی ها ممکن است تاثیر کمی در سایت و رتبه بندی سایت شما داشته باشد .برخی سایت ها که از این موضوع میترسند میتوانند با اقدامات لازم باعث کاهش افت رتبه شوند.

    نمایه سازی موبایل چیست؟

    از انجایی که تعداد کاربران موبایل رو به افزایش است و بیشتر این کاربران همان کاربران دسکتاپ هستند گوگل تصمیم به تغییر الگوریتم های خود گرفت. گوگل تصمیم گرفت که کاربران موبایل را در الویت قرار دهد و بهترین نتایج جستجو را در اختیار آنها بگذارد.

    در حال حاضر رتبه بندی های گوگل در نسخه موبایل براساس نوع پیمایشی است که ربات های گوگل در نسخه دسکتاپ هم انجام می‌دهند. بر اساس نحوه ی جستجو کاربران در نسخه موبایل اولین ایندکس توسط گوگل انجام خواهد شد، حالا این نتیجه هم روی موبایل و هم روی دسکتاپ اعمال می‌شود که با هم همخوانی هم دارد.

    نتیجه از نظر شما منطقی است؟

    نظر 91 درصد از کاربران موبایل این است که دسترسی به محتوا بسیار مهم است .یعنی کاربران اگر نتوانند چیزی را که میخواهند پیدا کنند به احتمال زیاد بسیاری از انها از سایت خارج میشوند . ما نمیتوانیم از انها خواهش کنیم که در سایت بمانند و گوگل در اینجور مواقع برای کاهش وقوع این اتفاقات فقط به سایت هایی دارای محتوای موبایل با کیفیت و با رتبه برتر امتیاز میدهد.

    تاثیر صفحه اول موبایل بر SEO و رتبه بندی آن چیست؟

    اگر بین سایت دسکتاپ و سایت موبایل شما تفاوت زیادی نباشد (موبایل فرندلی باشد) مشکلی نیست، چون گوگل نمی‌گذارد این تغییر به هیچ عنوان بر روی رتبه بندی جستجو تاثیر بگذارد.

    اکنون گوگل برای ارزیابی ارتباط آن با کاربران به محتوای یک سایت در صفحه دسکتاپ نگاه می‌کند.اگر محتوای صفحه موبایل کمتر از نسخه دسکتاپ باشد مشکلاتی ایجاد می‌شود اما اگر سایت موبایل همان محتوای دسکتاپ را نشان می‌دهد باید در رتبه بندی فعلی بماند.

    اگر نسخه سایت شما به طور قابل توجهی متفاوت است، باید چند مرحله پیشگیرانه انجام دهد تا مطمئن شوید تا وقتی کاربران وارد وب‌سایت در حالت موبایل یا دسکتاپ می‌شوند، آماده هستید.

    طراحی رسپانسیو موبایل:

    اگر توسعه دهنده و طراح وب‌سایت هستید به صورت معمولی ابتدا باید سایت خود را در حالت موبایل و بعد تبلت و پس از آن در حالت دسکتاپ طراحی و کدنویسی کنید. به عنوان یک توسعه دهنده شما وظیفه دارید که تمام محتوای لازم را ابتدا برای کاربران موبایل در نظر بگیرید و بعد دیگر دیوایس ها.

    تفاوت های طراحی ریسپانسیو و موبایل فرندلی:

    طراحی موبایل فرندلی (Mobile Friendly) به گونه ای است که شما باید یک وب سایت جداگانه از وب سایت خود ایجاد کنید، که آن وب سایت تنها سازگار با گوشی های همراه باشد.

    این وب سایت جداگانه می تواند از نظر محتوا نیز با وب سایت اصلی شما متفاوت باشد اما در طراحی responsive شما احتیاج به ساخت یک وب سایت جداگانه ندارید و می توانید همان وب سایت خود را به گونه ای طراحی کنید که در تمامی دستگاه های هوشمند به یک شکل به نمایش در بیاید.

    به بیان دیگر زمانی که یک فرد پس از جستجو با گوشی هوشمند خود در موتور های جستجو به سایت شما سر می زند، به صورت اتوماتیک سایت شما برای آن فرد به بهترین شکل به نمایش در بیاید.

    موبایل-فرندلی-از-دیدگاه-گوگل

    با توجه به شناخت شاخص اول گوگل و نحوه نمایه سازی برای وب‌سایت‌ها می‌توانیم وب‌سایتی را داشته باشیم که در نهایت هم از لحاظ موبایل فرندلی  (Mobile Friendly) و Mobile Responsivity امتیاز خوبی را از کاربران و گوگل می‌گیرد، وب‌سایتی که یک محتوای یکسان را در نسخه موبایل و دسکتاپ به نمایش می‌گذارد و با سیستم عامل های مختلف سازگار است. اگر بتوانید چنین شرایطی را برای وب‌سایت خود فراهم کنید پس دیگر جای نگرانی است و با خیال راحت به بهبود دیگر شاخص‌ها بپردازید.

    موبایل فرندلی بودن وبسایت یکی از اصول حیاتی برای داشتن یک پایه دیجیتال برای کسب و کار شماست که جز اصلی ترین مفاهیم پایه دیجیتال محسوب می‌شود.

    من رضا براتی هستم، یک هکر رشد


    رضا براتی

    رضا براتی هستم، از سال ۸۸ فعالیتم در فضای دیجیتال آغاز شد. بعد از گذراندن چالش‌های فراوان در کسب و کارهای دیجیتال در سال‌های گذشته توانستم در پروژه‌های زیادی به عنوان یک لیدر و یا کوچکترین عضو در تیم‌های اجرایی حضور پیدا کنم. تجربیات من اجرایی بر پایه مدیریت پروژه‌ است که مناسب برای مدیران بازاریابی، تبلیغات‌چی ها، کارآموزها و سرمایه‌گزاران حوزه دیجیتال است. نیاز به مشاوره دارید؟ با من تماس بگیرید.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    By commenting you accept the Privacy Policy

    انتقال تجربه در دنیای دیجیتال

    همه‌ی ما تو زندگی کاری و شخصیمون کارهایی انجام دادیم که یک تجربه ارزشمند محسوب می‌شوند، تجربیاتی که با پول و رابطه به دست نمیان، این تجربیات رو با من به اشتراک بزارید.

    Scroll to Top