×

    وبلاگ

    اسکیما چیست و چه تاثیری در سئو دارد؟

    اسکیما چیست و چه تاثیری در سئو دارد؟

    اسکیما (Schema) چیست؟

    نشانه ها اهمیت زیادی در زندگی ما دارند، تصور کنید یک دستگاه اکترونیکی جدید خریداری کرده اید و می‌خواهید از آن استفاده کنید و دکمه های زیادی روی آن قرار دارد، در کنار هر دکمه یک نشانه برای استفاده قرار می‌گیرد که بسیاری از آن‌ها برای ما مفهوم هستند به طور مثال دکمه خاموش و روشن کردن دستگاه.

    اسکیما یک زبان نشانه‌گذاری است. زبانی مشترک بین موتورهای جست‌وجو، که به آن‌ها کمک می‌کند اطلاعات صفحات وب را آسان‌تر و سریع‌تر تشخیص بدهند. موتورهای جست‌وجو هم برای تشخیص و شناسایی سریع‌تر صفحات به نشانه، اسکیما یا شِما نیاز دارند.

    مزایای اسکیما:

    موتور جست‌وجو گوگل در حال حاضر علاقه زیادی به اسکیما دارد و پیش بینی ما این است که در آینده نیز این علاقه را از دست نخواهد داد. اسکیما به گوگل کمک می‌کند تا نتایج جست‌وجو پیشرفته و با جزئیات و اطلاعات دقیقی تولید کند.  مزیت استفاده از نشانه گذاری اسکیما در بهبود وضعیت سئو سایت است. در این موقعیت در صورت استفاده درست از نشانه گذاری اسکیما، موتورهای جستجوگر گوگل ارزش بیشتری برای سایت شما قائل هستند.

    اگر شما اسکیمای درستی استفاده کرده باشید، بعد از بررسی توسط گوگل اگر محصول شما امتیاز داشته باشد گوگل در نتایج، شما را با امتیاز آن محصول داخل نتایج نشان می‌دهد که نتیجه اش می‌شود کلیک بیشتر توسط کاربرها.  یکی دیگر از مزیت های نشانه گذاری اسکیما ستاره هایی است که در نتایج گوگل دیده می‌شوند و تعداد آن، امتیازی است که به محتوای شما داده شده است.

    Schema.org چیست؟

    در سال 2011 موتورهای برتر جستجو از جمله گوگل، یاهو و بینگ با همکاری یکدیگر وب‌سایت Schema.org را ایجاد کردند. این سایت به شما کمک می‌رساند که اطلاعاتی را به موتورهای جستجو بدهید تا بتوانند محتوای سایت را به درستی درک کنند و بهترین نتایج جستجو را در کمترین زمان ممکن به کاربران ارائه دهند و از نشانه‌های استاندارد به خوبی استفاده کنند.

    با استفاده از ریچ اسنیپت میتوانید با اسکیما و کدهای اسکیما به خوبی اشنا شوید.

    ریچ اسنیپت  (Rich Snippet) چیست؟

    ریچ اسنیپت عبارتی است که برای توصیفِ اطلاعات و داده های نشانه گذاری شدۀ وب‌سایت ها استفاده می‌شود و وبمسترها می توانند این داده ها را به کد HTML سایت خود اضافه کنند. ریچ اسنیپت به کاربران کمک می‌کند تا موضوع و محتوای یک وب‌سایت را راحت تر درک کنند و بتوانند اطلاعات مورد نیاز خود را راحت تر از موتورهای جستجو دریافت کنند.

    ریچ اسنیپ‌ها شامل آلمان های تصویری مانند تصاویر، ستاره های نمره دهی و … می‌باشد. احتمالا شده در گوگل متنی تایپ کنید و متوجه شوید نمای برخی سایت ها متفاوت است به طور مثال در نتایج جستجو سایت ها ستاره دارند یا در برخی نتایج قیمت یا تاریخ و …. را نشان می‌دهد. سایت هایی که در نتایج جستجو متفاوت هستند در کد های HTML سایت ریچ اسپیت قرار داده اند.

    اسکیما چیست؟

    آیا نشانه گذاری اسکیما (Schema) می تواند باعث بهبود سئو شود؟

    استفاده از اکسیما تاثیر زیادی روی سئوی سایت شما دارد و باعث می‌شود موتورهای جستجو به راحتی با سایت شما ارتباط برقرار کنند و به درستی آن را درک کنند. در صورت رعایت قوانین موتورهای جستجو و اصول سئو، سایت شما رتبه ی خوبی می‌گیرد. در حال حاضر کمتر از یک سوم نتایج جستجوهای گوگل نشانه گذاری اسکیما دارند و این فرصتی برای پیشرفت است، چون امروزه موارد کمی برای بالا بردن رتبه سایت سئو وجود دارد. اگر از اسکیما برای سایتتان استفاده کنید به راحتی به پای رقبای خود میرسید.

    در چه موقعیت هایی باید از Schema.ORG استفاده کنیم؟

    به طور مثال وقتی شما در گوگل نام رستورانی را وارد می‌کنید و جستجو می‌کنید، می‌توانید موقعیت جغرافیایی آن مکان را روی نقشه ببینید.

    روش های زیاد دیگری برای استفاده از Schema.ORG در سایت شما هستند:

    کار خلاقانه ( مانند کتاب ها که می‌توانید تاریخ انتشار و نام نویسنده و ….. را ببینید.)

    رویدادها (مانند رویدادهای محلی که می‌توانید در مورد انها اطلاعاتی کسب کنید.)

    سازمان (مثل بیمارستان ها که می‌توانید شماره و ادرس انها را مشاهده کنید.)

    شخص ( از جمله افراد معروف که می‌توانید بیوگرافی انها را بخوانید.)

    و …

    حرف آخر:

    با توجه به اینکه شما با اسکیما (Schema) و ریچ اسنیپت (Rich Snippet) و همینطور تاثیر اسکیما در سایت سئو اشنا شدید، می‌توانید عاقلانه تصمیم بگیرید و با داشتن اسکیما در سایتتان، از کاربران و گوگل امتیاز کسب کنید و سایت خود را بالا ببرید و در نهایت بتوانید کسب و کار خود را به مرحله قابل قبولی برسانید که میتوانید برای شناخت معیارهای دیگر دیجیتال مارکتینگ مقاله مفاهیم اولیه بازاریابی دیجیتال را مطالعه کنید.

    من رضا براتی هستم، یک هکر رشد


    رضا براتی

    رضا براتی هستم، از سال ۸۸ فعالیتم در فضای دیجیتال آغاز شد. بعد از گذراندن چالش‌های فراوان در کسب و کارهای دیجیتال در سال‌های گذشته توانستم در پروژه‌های زیادی به عنوان یک لیدر و یا کوچکترین عضو در تیم‌های اجرایی حضور پیدا کنم. تجربیات من اجرایی بر پایه مدیریت پروژه‌ است که مناسب برای مدیران بازاریابی، تبلیغات‌چی ها، کارآموزها و سرمایه‌گزاران حوزه دیجیتال است. نیاز به مشاوره دارید؟ با من تماس بگیرید.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    By commenting you accept the Privacy Policy

    انتقال تجربه در دنیای دیجیتال

    همه‌ی ما تو زندگی کاری و شخصیمون کارهایی انجام دادیم که یک تجربه ارزشمند محسوب می‌شوند، تجربیاتی که با پول و رابطه به دست نمیان، این تجربیات رو با من به اشتراک بزارید.

    Scroll to Top