×

    وبلاگ

    قالب آماده یا اختصاصی؟ نکات مهم برای طراحی سایت

    قالب آماده یا اختصاصی؟ نکات مهم برای طراحی سایت

    بعد از خواندن مقاله طراحی سایت، چگونه وبسایت خود را به آسانی راه اندازی کنیم؟ برای انتخاب و طراحی قالب سوالات زیادی مطرح شد که در نهایت به استانداردسازی یک وبسایت کمک زیادی می‌کند که در این مقاله بعضی از این نکات مطرح شده‌اند.

    قالب آماده یا اختصاصی؟

    یکی از مهم ترین قسمت های پیاده سازی سایت طراحی ظاهر و قالب آن است. زمانی که کاربران وارد سایت می‌شوند اول به ظاهر سایت نگاه می‌کنند.

    اکنون فروشگاه های اینترنتی وجود دارد که قالب های آماده ای را در اختیار کاربران می‌گذارند. در ایران شرکت های خوبی برای طراحی قالب سایت وجود دارد، که صاحبین کسب و کار یا باید از این سرویس ها قالب مورد نظر خود را تهیه کنند و یا با تیم های برنامه نویسی وارد مذاکره شوند که در هر دو حالت برای پیاده سازی یک وب‌سایت قابل اعتماد، نیاز دارند که اطلاعاتی در مورد طراحی سایت و قالب ها داشته باشند که در این مسیر کمکشان کنند.

    من در این مقاله به سوالاتی پاسخ داده ام که می‌تواند نیاز های اولیه برای انتخاب یک مسیر درست را براورده کند.

    قالب آماده چیست؟

    به وب‌سایت هایی که از قبل آماده شده‌اند و در عرض چند ساعت بر روی هاست نصب می‌شوند، قالب های آماده می‌گویند. این نوع قالب هزینه ی کمتری نسبت به قالب اختصاصی دارد و دارای تنوع بالایی می‌باشد، اما با مشکلاتی چون سرعت پایین، امنیت پایین، مشابه بودن با سایت های دیگر و … هم مواجه است.

    قالب اختصاصی چیست؟

    در این نوع قالب تمام قسمت های طراحی به خواسته کارفرما می‌باشد. در حالی که در این نوع قالب امنیت بالا و امکان تغییرات ویژگی و … وجود دارد اما به وقت زیاد و هزینه ی بالایی دارد.

    برای طراحی سایت باید چه هزینه‌ای پرداخت کنیم؟

    هزینه ی طراحی سایت در شرکت های مختلف متفاوت است. هر شرکت بر اساس عوامل مختلفی هزینه ای را اعلام می‌کند. همیشه پرداخت مبلغ بالا به معنی حرفه ای بودن و کیفیت بالا نیست، اما قطعا یک سایت حرفه ای هم قیمت پایینی ندارد.

    اینکه شما به چه نوع سایت و امکاناتی (عضوگیری، فروشگاهی، باشگاه مشتریان و…) نیاز دارید روی قیمت بسیار تاثیرگذار است.

    میانگین قیمت طراحی های سایت از 500 هزار تومان تا هزینه ای نامحدود می‌باشد.

    در زمان خرید قالب شما باید این موضوع را در نظر بگیرید که می‌خواهید از چه نوع قالبی اسفتاده کنید:

    1.قالب آماده

    2.قالب اختصاصی

    برای سایت خود از قالب آماده استفاده کنیم یا قالب اختصاصی؟

    برای انتخاب نوع قالب باید به معیار ها و بودجه  خود توجه کنید. در اینجا شما با مزایا و معایب قالب های آماده و اختصاصی آشنا می‌شوید.

    مزایای قالب های آماده:

    قالب های آماده در کنار آماده بودن از قبل مزایای دیگری هم دارند، از مزایای آن می‌توان نام برد که کار کردن، نصب و راه اندازی آن سریع و آسان می‌باشد، به‌روزرسانی توسط شخص دیگری به صورت رایگان انجام می‌شود، تنوع بالایی دارد و از همه مهم تر قیمت مناسبی دارد.

    معایب قالب های آماده:

    اما این نوع قالب معایبی نیز دارد، به عنوان مثال امنیت پایینی دارند، سایت های مشابه سایت شما زیاد می‌شود، قابلیت تغییرات گسترده در سایت وجود ندارد وتغییر در سرس های (فایل های اصلی کدنویسی) اصلی کار بسیار سختی است.

    به طور کلی دلیل اصلی استفاده از قالب های آماده صرفه جویی در زمان و هزینه است.

    قالب آماده یا اختصاصی

    مزایای قالب های اختصاصی:

    در قالب های اختصاصی امنیت سایت بالا می‌باشد (بسته به تخصص برنامه نویس) و همینطور هیچکس جز شما نمی‌تواند از این قالب استفاده کند (در صورتی که امنیت وب سایت بالا باشد) و طراحی مرتبط با برند و سایت شما می‌باشد که با توجه به کسب و کار شما طراحی می‌شود. شما امکان این را دارید که پس از پایان پروژه سایت خود را گسترش دهید و این نوع قالب قابلیت گسترش بالایی دارد.

    معایب قالب های اختصاصی:

    قالب های اختصاصی با وجود داشتن مزایای زیاد معایبی هم دارند، مانند قیمت بالا و زمان زیاد کدنویسی.

    اگر بودجه و زمان کافی داشته باشید می‌توانید سایتی منحصر به فرد داشته باشید.

    به صورت کلی میتوان گفت اگر بودجه و وقت کافی ندارید از قالب های آماده و در غیر این صورت از قالب های اختصاصی استفاده کنید.

    قالب آماده یا اختصاصی

    UI/UX کجای طراحی سایت است؟

    UX چیست؟

    UX (User Experience) که بر پایه و رفتار مخاطبین طراحی می‌شود، شامل اصولی است که باعث راحتی کاربر در محیط پلتفرم می‌شود و در نهایت به کاربر کمک می‌کند که به راحتی به اهدافش برسد. از آنجا که رفتار کاربران دائما در حال تغییر است بهینه سازی UX هم از اصول اولیه ی موفقیت یک پلتفرم محسوب می‌شود. برای فهم بهتر از UX یک مثال ساده می‌زنیم:

    یک خانه را در نظر بگیرید که هر اتاقش یک کاربری مخصوص دارد، نوع طراحی هر اتاق باید مناسب با کاربر همان اتاق باشد. مثلا اتاق کودک باید یک طراحی شاد و کودکانه داشته باشد که بر اساس آن طراحی هر یک از وسایل در جای مناسب خود قرار می‌گیرد. نوع طراحی همان تجربه ی کاربری (UX) است، که به مخاطب برای گرفتن حس خوب کمک می‌کند تا بتواند هم وسایل را به سادگی پیدا کند و هم در اتاق  احساس راحتی کند. پس طراحی های گرافیکی و بصری وبسایت ها UX محسوب می‌شود که بر اساس حس و رفتار های مخاطب توسط متخصص UX طراحی و پیاده سازی می‌شود.

    UI چیست؟

    UI (User Interface)  تاثیراتی است که سایت روی کاربر می‌گذارد، هر چیزی که روی صفحه نمایش به اشتراک گذاشته می‌شود از جمله تصاویر داینامیک، ویدئو، دکمه ها ، فرم ها و … رابط کاربری (UI) می‌باشد. طراحان UI روی نوع ارائه ی رابط های کاربری تمرکز می‌کنند، تا کاربران با آن در ارتباط باشند و سعی می‌کند UI را بر اساس اهداف UX پیش ببرد. به عنوان مثال می‌توان گفت:

    طراح رابط کاربری تصمیم دارد یک دکمه برای خرید محصول به صفحه نمایش اضافه کند، در نتیجه او مسئول ساخت دکمه می‌باشد که در صفحه یکنواختی ایجاد شود.

    تفاوت UI و UX در چیست؟

    UI هر چیزی که روی صفحه قرار می‌گیرد و طراحی شده است مانند تصویر، متن، رنگ، ویدئو و … می‌باشد اما UX بسیار وسیع تر می‌باشد که مرتبط با احساس کاربران می‌باشد، به عنوان مثال شما وقتی از سایتی خرید می‌کنید و محصول در زمان کمی به دست شما می‌رسد یعنی سایت UX خوبی داشته است.

    برای طراحی UI سلیقه و ایده های طراح آن مهم است اما برای طراحی UX باید با احساسات و سلیقه کاربران پیش برویم.

    به طور کلی می‌توان گفت UX روی اهداف و اصل ماجرا تمرکز می‌کند اما UI به جزئیات اهمیت می‌دهد و روی آن متمرکز می‌شود.

    مثال هایی از UI :

    1.ظاهر فهرست چگونه است؟

    2.رنگ دکمه ها با رنگ اصلی سایت هماهنگ باشد.

    3.طراحی قسمت های تبلیغاتی چگونه می‌باشد؟

    مثال هایی از UX :

    1.در فهرست چه گزینه هایی قرار بدهیم؟

    2.باکس جستجو کدام قسمت صفحه قرار بگیرد؟

    3.بنر های تبلیغاتی کدام قسمت صفحه قرار بگیرد؟

    شما می‌توانید وب‌سایتی با ظاهر خیره کننده و زیبا داشته باشید که عملکرد خوبی ندارد که یعنی UX ضعیفی دارد و همینطور بالعکس. شما باید برای داشتن یک وب‌سایت عالی و بی‌نظیر UI و UX را در اولویت قرار دهید.

    با رعایت نکات لازم شما می‌توانید سایتی خیره کننده با عملکرد عالی داشته باشید.

    سوالات دیگری هم در نوع طراحی و نوع انتخاب قالب مطرح می‌شوند که احتمالا هر یک از شما با آن مواجه هستید، پس اگر به سوالات شما پاسخ نداده ام در زیر این پست کامنت بگذارید و آن را با من در میان بگذارید تا در زمان مناسب پاسخ شما را بدهم.

    من رضا براتی هستم، یک هکر رشد


    رضا براتی

    رضا براتی هستم، از سال ۸۸ فعالیتم در فضای دیجیتال آغاز شد. بعد از گذراندن چالش‌های فراوان در کسب و کارهای دیجیتال در سال‌های گذشته توانستم در پروژه‌های زیادی به عنوان یک لیدر و یا کوچکترین عضو در تیم‌های اجرایی حضور پیدا کنم. تجربیات من اجرایی بر پایه مدیریت پروژه‌ است که مناسب برای مدیران بازاریابی، تبلیغات‌چی ها، کارآموزها و سرمایه‌گزاران حوزه دیجیتال است. نیاز به مشاوره دارید؟ با من تماس بگیرید.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    By commenting you accept the Privacy Policy

    انتقال تجربه در دنیای دیجیتال

    همه‌ی ما تو زندگی کاری و شخصیمون کارهایی انجام دادیم که یک تجربه ارزشمند محسوب می‌شوند، تجربیاتی که با پول و رابطه به دست نمیان، این تجربیات رو با من به اشتراک بزارید.

    Scroll to Top