×

    وبلاگ

    بازاریابی مستقیم چیست؟ 11 نوع بازاریابی مستقیم

    بازاریابی مستقیم چیست؟ 11 نوع بازاریابی مستقیم

    بازاریابی مستقیم یکی از مهم‌ترین بخش‌های رشد هر شرکتی است زیرا اغلب اولین برداشتی است که مصرف کنندگان از یک تجارت دارند. شرکت‌ها از بازاریابی مستقیم برای برقراری ارتباط در مورد محصولات یا خدمات خود استفاده می‌کنند، به طور موثر به بازخورد مصرف کنندگان پاسخ می‌دهند و ارزش‌ها و پیشنهادات خود را در تبلیغات ارائه می‌دهند.

    درک بازاریابی مستقیم می‌تواند به شما کمک کند تا با مصرف کنندگان ارتباط برقرار کنید و ارتباط بهتری بین شرکت و مصرف کننده ایجاد کنید. در این مقاله به انواع مختلف بازاریابی مستقیم می‌پردازیم و نکاتی را برای ایجاد کمپین بازاریابی مستقیم به شما آموزش می‌دهیم.

     

    بازاریابی مستقیم چیست؟

    بازاریابی مستقیم شکلی از بازاریابی است که بدون استفاده از واسطه تبلیغاتی مستقیماً با مشتری ارتباط برقرار می‌کند و شامل ارائه اطلاعات فقط به مخاطب هدفی است که مشخص شده است به خرید محصول یا خدمات علاقه مند است. هدف بازاریابی مستقیم متقاعد کردن مخاطبان برای تبدیل شدن به مشتری برای حداقل بازدید از وب سایت شرکت، ثبت نام در لیست پستی یا تماس برای کسب اطلاعات بیشتر است.

     

    انواع بازاریابی مستقیم

    در اینجا 11 مورد از رایج‌ترین انواع بازاریابی مستقیم آورده شده است:

     

    1. بازاریابی تلفنی:

    بازاریابی تلفنی شامل تماس تلفنی با مشتریان برای فروش محصول یا خدمات به آنها است. با این شکل از بازاریابی مستقیم، شرکت‌ها می‌توانند کارمندان یا ماشین‌های خودکار را در یک زمان با افراد زیادی ارتباط برقرار کنند. این مفید است زیرا دسترسی به مخاطبان گسترده را در مدت زمان کوتاهی آسان می‌کند، که می‌تواند بهره وری را افزایش دهد.

    چند نمونه از بازاریابی تلفنی عبارتند از:

    • تماس‌های ورودی: اینها تماس‌هایی هستند که توسط مشتری شروع می‌شوند، خواه مستقیماً با شرکت تماس بگیرند یا زمانی را برای شرکت تعیین کنند تا با آنها تماس بگیرد.
    • تماس‌های خروجی: همچنین تماس سرد نامیده می‌شود، این زمانی است که یک شرکت مستقیماً با مصرف کننده تماس می‌گیرد.

     

    1. بازاریابی ایمیلی:

    بازاریابی ایمیلی زمانی است که یک شرکت با ارسال پیام‌های ایمیلی به مشتریان، با آنها ارتباط برقرار می‌کند. مصرف کنندگان می‌توانند در لیست ایمیل یک شرکت مشترک شوند یا شرکت‌ها می‌توانند لیستی از ایمیل‌های تایید شده مصرف کننده را از طریق یک سرویس لیست پستی خریداری کنند.

    چند نمونه از بازاریابی ایمیلی عبارتند از:

    • خبرنامه‌های الکترونیکی
    • ایمیل‌های تبلیغاتی
    • آگهی‌ها

     

    1. بازاریابی متنی:

    بازاریابی متنی زمانی است که شرکت‌ها از طریق پیامک با مصرف کنندگان تماس می‌گیرند. اغلب نرخ پاسخ دهی بالاتری در بازاریابی متنی وجود دارد زیرا مصرف کنندگان چقدر از تلفن همراه خود استفاده می‌کنند. چندین طرح تلفنی وجود دارد که شرکت‌ها می‌توانند از آنها برای ارسال پیام‌های متنی به مشتریان با قیمت 0.01 تا 0.05 دلار به ازای هر متن استفاده کنند که می‌تواند مقرون به صرفه‌تر باشد.

    بازاریابی متنی می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

    • سرویس پیام کوتاه (SMS) و پیام رسانی رفت و برگشتی که در آن گیرنده می‌تواند به سؤالات مختصر پاسخ دهد و اطلاعات شرکت را در مورد اولویت‌ها ارائه کند.
    • پیوندی به وب سایت شرکت که در آن گیرندگان می‌توانند اطلاعات بیشتری دریافت کنند یا برای دریافت پیشنهادات تلفن همراه شرکت کنند.
    • اعلان‌های فشاری، جایی که گیرنده هشدارهایی را از شرکت دریافت می‌کند.

     

    1. ایمیل مستقیم:

    پست مستقیم به شرکت اجازه می‌دهد تا اطلاعات مربوط به محصولات، پیشنهادات ویژه، خدمات و فروش را از طریق خدمات پستی به آدرس خیابان ارسال کند. دو مزیت بازاریابی پستی مستقیم عبارتند از تطبیق پذیری، به این معنی که می‌توانند آن را برای مصرف کننده شخصی سازی کنند و انعطاف پذیری، به این معنی که کسب و کارها می‌توانند میزان ایمیل ارسالی خود را تغییر دهند.

    در اینجا چند نمونه از پست مستقیم آورده شده است:

     

    1. بازاریابی کیوسکی:

    بازاریابی کیوسک روشی مقرون به صرفه برای دستیابی به بسیاری از مصرف کنندگان مختلف در یک محیط شلوغ، مانند یک مرکز خرید یا فروشگاه مواد غذایی است. این شامل فروش محصولات و خدمات به مشتریان از طریق ماشین آلات، معمولا یک ماشین فروش است.

    اغلب، دستگاه‌های فروش خودکار برای فروش محصولات غذایی و نوشیدنی استفاده می‌شوند، اگرچه شرکت‌ها می‌توانند طیف گسترده‌ای از محصولات را از طریق دستگاه‌های فروش خودکار مانند عینک آفتابی، لباس و آرایش بفروشند. نمونه دیگری از بازاریابی کیوسکی شامل دستگاه‌های خود پرداز است که بانک‌ها می‌توانند مشتریان خود را جذب کنند، چه در بانک حساب داشته باشند و چه نداشته باشند.

     

    1. فروش مستقیم:

    فروش مستقیم شامل مشاوری است که محصولات یا خدمات را به صورت حضوری در منزل یا محل کار مشتری به مشتری می‎فروشد. به عنوان مثال، برخی از کسب و کارها کارمندان خود را برای تبلیغ و فروش اشتراک، لوازم خانه یا لوازم آرایش به مشتریان خانه به خانه دارند. این شکل از بازاریابی مستقیم به شرکت‌ها این امکان را می‌دهد که ارتباط شخصی بهتری با مشتریان برقرار کنند و ترجیحات آنها را بیاموزند زیرا تعامل چهره به چهره بیشتری وجود دارد.

     

    1. بازاریابی از طریق رسانه‌های اجتماعی:

    بازاریابی رسانه‌های اجتماعی از پلتفرم‌های مختلف رسانه‌های اجتماعی برای ارتباط با مصرف کنندگان، محبوبیت برند آنها، آغاز معاملات تجاری و ترویج پیشنهادات ویژه استفاده می‌کند. این یک راه مقرون به صرفه برای بازاریابی کسب و کار شما است، زیرا اکثر پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی برای پیوستن رایگان هستند. شرکت‌ها همچنین می‌توانند برنامه‌های تبلیغاتی را خریداری کنند تا بتوانند پست‌های خاصی را برای دستیابی به کاربران بیشتر و جذب فروش بیشتر تقویت کنند.

     

    1. بروشورها:

    بروشورها کاغذهای تبلیغاتی هستند که برای جلب توجه مشتری با استفاده از تصاویر و رنگ‌های زنده تزئین شده‌اند و حاوی مجموعه وسیعی از اطلاعات در مورد یک تجارت مانند اهداف شرکت، پیشنهادات ویژه یا تاریخچه هستند. اینها می‌توانند راهی عالی برای افزودن استعداد هنری و اطلاعات سازماندهی شده به کمپین بازاریابی باشند.

    در حالی که این یک رویکرد کمتر هدفمند است، می‌تواند به شرکت‌ها کمک کند تا زمانی که می‌خواهند مصرف کنندگان جدیدی پیدا کنند، به مخاطبان بیشتری دست یابند. توزیع جزوه‌ها در رویدادهایی که میزبان بازار هدف هستند مفید است. به عنوان مثال، اگر یک مکمل تمرینی می‌فروشید، ممکن است انتخاب کنید که بروشورهایی را در یک مسابقه تمرینی ارائه دهید.

     

    1. بازاریابی با پاسخ مستقیم:

    بازاریابی پاسخ مستقیم، که گاهی اوقات به عنوان تبلیغات پخش شناخته می‌شود، شامل تبلیغات یک کسب و کار از طریق تلویزیون، رادیو و چند رسانه‌ای است. این سبک از بازاریابی برای شرکت‌ها و مصرف کنندگان به دلیل محبوبیت تلویزیون و رادیو مناسب است که باعث می‌شود مصرف کننده به راحتی گوش کند، تماشا کند یا درباره شرکت بخواند.

    چند نمونه از بازاریابی پاسخ مستقیم عبارتند از:

    • آگهی‌های بازرگانی تلویزیون
    • تبلیغات رادیویی
    • روزنامه‌ها
    • مجلات

     

    1. کاتالوگ‌ها:

    کاتالوگ‌ها جزوات یا مجلات کوچکی هستند که محصولات و خدمات و همچنین موارد ویژه یا اقلام و ویژگی‌های جدید را به نمایش گذاشته و تبلیغ می‌کنند. این ابزارهای بازاریابی می‌توانند ارسال مقادیر زیادی از اطلاعات محصول را به مخاطبان هدف برای شرکت‌ها آسان کنند.

    بسیاری از شرکت‌ها همچنین کاتالوگ‌ها را برای مشتریان بازگشتی یا مورد انتظار ارسال می‌کنند تا بتوانند از طریق تلفن، با بازگرداندن پاکت خرید موجود در کاتالوگ یا با مراجعه به وب سایت شرکت با استفاده از اطلاعات موجود در کاتالوگ، اقلام را از کاتالوگ‌ها خریداری کنند. معمولاً فروشگاه‌های بزرگ این کار را انجام می‌دهند تا بتوانند مجموعه بزرگی از اقلام خود را در مناطق مختلف مانند ظروف خانه، پوشاک و مبلمان به نمایش بگذارند.

     

    1. بازاریابی اینترنتی:

    بازاریابی اینترنتی از موتورهای جستجوی آنلاین برای ایجاد ترافیک به وب سایت یک شرکت استفاده می‌کند. استفاده از اینترنت برای بازاریابی یک شرکت اغلب سودآور، انعطاف پذیر و گسترده است. از آنجایی که اینترنت در سراسر جهان محبوب است، مخاطبان متنوعی را برای تبلیغ کنندگان ارائه می‌دهد. بهینه سازی موتور جستجو (SEO) یک شکل محبوب از بازاریابی اینترنتی است که شامل ایجاد ترافیک بیشتر به وب سایت یک شرکت بر اساس نتایج موتور جستجوی مصرف کننده است.

    برخی از نمونه‌های بازاریابی اینترنتی عبارتند از تبلیغات نمایشی، که تبلیغاتی هستند که به وب سایت یک شرکت مرتبط می‌شوند و بازاریابی موتورهای جستجو که بر ایجاد ترافیک از طریق نتایج جستجوی پولی متمرکز است.

    digital composite of marketing graphics with office background

     

    نکاتی برای ایجاد یک کمپین بازاریابی مستقیم

    ایجاد یک کمپین بازاریابی مستقیم می‌تواند برای یک شرکت برای گسترش مخاطبان خود و ارتباط با مصرف کنندگان مفید باشد. در اینجا چند نکته برای ایجاد یک کمپین بازاریابی مستقیم وجود دارد:

     

    • مخاطب هدف خود را پیدا کنید.

    مخاطبان هدف شما پایه‌ای هستند که برند خود را بر آن بنا می‌کنید. این نشان می‌دهد که به چه کسی (مصرف کننده ایده آل خود) می‌فروشید، چرا به آنها می‌فروشید و چه چیزی می‌توانید به آنها ارائه دهید. داشتن یک مخاطب خاص به شما کمک می‌کند تا ببینید از چه نوع بازاریابی باید استفاده کنید.

    ابتدا مشخص کنید که می‌خواهید به چه کسی بفروشید. هشت شاخص جمعیتی کلیدی در بازاریابی عبارتند از:

    • سن
    • جنسیت
    • اشتغال
    • درآمد
    • سایز خانواده
    • وضعیت تأهل
    • تحصیلات
    • دین

    در مرحله بعد، تصمیم بگیرید که کدام نوع بازاریابی برای مخاطبان شما بهتر است. تحقیق کنید که کدام شکل از بازاریابی بر اساس آمارهای جمعیتی مختلف مؤثرتر است. به عنوان مثال، مخاطبانی که شامل نسل‌های جوان‌تر می‌شوند ممکن است به کمپین‌های بازاریابی مبتنی بر اینترنت پاسخ بهتری بدهند، در حالی که مخاطبانی که افراد ۵۵ ساله و بالاتر را درگیر می‌کنند، ممکن است بیشتر از بازاریابی پاسخ مستقیم استقبال کنند.

    در اینجا چند سوال وجود دارد که می‌توانید برای تعیین اینکه مخاطب هدف شما چه کسی است بپرسید:

    • چه کسی از محصول یا خدمات شما سود می‌برد؟ این دقیقاً مشخص می‌کند که می‌خواهید هنگام بازاریابی با چه کسی تماس بگیرید.
    • چرا آنها محصول یا خدمات شما را می‌خرند؟ این امر مخاطبان هدف شما را محدود می‌کند تا جمعیت شناسی مشخص‌تری داشته باشید.
    • کی و از کجا این را می‌خرند؟ این می‌تواند به تعیین زمان خرید کمک کند، مانند اینکه آیا مخاطبان شما در حین فروش احتمال خرید بیشتری دارند، زمانی که در دسترس بودن محدود است یا پس از مشاهده چندین بررسی مثبت.

     

    • یک بودجه سازماندهی کنید.

    بودجه بندی بخشی حیاتی از رشد یک شرکت است و داشتن بودجه برای تلاش‌های بازاریابی سازمان شما می‌تواند تضمین کند که سازمان شما فقط به اندازه‌ای که برای یافتن و ایمن سازی مصرف کنندگان نیاز دارد هزینه می‌کند. برخی از انواع بازاریابی مستقیم ممکن است گران‌تر از سایرین باشند، بنابراین ممکن است لازم باشد در مورد هزینه‌های استراتژی‌های بازاریابی مستقیمی که در نظر گرفته‌اید تحقیق کنید و این هزینه‌ها را با آنچه بودجه شما می‌تواند تحمل کند، مقایسه کنید.

    به عنوان مثال، شرکت‌هایی که بودجه کمتری برای کمپین‌های بازاریابی دارند، ممکن است از بازاریابی اینترنتی و رسانه‌های اجتماعی برای صرفه جویی در هزینه استفاده کنند.

     

    • مصرف کننده را درگیر کنید.

    در بازاریابی مستقیم خود، یک فراخوان برای اقدام بگنجانید، به این معنی که از مصرف کننده درخواست می‌کنید تا بر اساس تبلیغات عمل کند. این ممکن است شامل درخواست از مصرف کننده برای ثبت نام با ایمیل خود در وب سایت شرکت یا درخواست از آنها برای تماس با شماره تلفن شرکت برای اطلاعات بیشتر باشد. درخواست باید برای مصرف کنندگان ساده و واضح باشد.

     

    • پاسخ‌ها را اندازه گیری کنید.

    هنگامی که کمپین بازاریابی خود را شروع می‌کنید، اندازه گیری پاسخ‌هایی که از مصرف کنندگان دریافت می‌کنید ضروری است. این به شما امکان می‌دهد ببینید چه چیزی کار می‌کند و چه چیزی باید اصلاح شود از پاسخ‌ها به عنوان راهی برای بهبود کمپین استفاده کنید.

    به عنوان مثال، اگر متوجه شدید که مخاطبان هدف شما به شدت به تبلیغات رسانه‌های اجتماعی پاسخ می‌دهند، حضور خود را در رسانه‌های اجتماعی گسترش دهید تا به مصرف کنندگان بیشتری دسترسی پیدا کنید. اگر متوجه شدید که مصرف کنندگان به فروش مستقیم واکنش نشان نمی‌دهند، بیشتر بر سایر انواع بازاریابی مستقیم که برای آنها جذاب است تمرکز کنید.

    در اینجا چند راه وجود دارد که می‌توانید واکنش به تلاش‌های بازاریابی خود را تعیین کنید و پاسخ مشتری را اندازه گیری کنید:

    • نظرسنجی‌های بازخورد مشتری: می‌توانید نظرسنجی را به مشتریان خود بدهید تا پر کنند و از آنها بپرسد که در مورد کسب و کار شما چگونه شنیده‌اند، که به شما کمک می‌کند تعیین کنید کدام نوع بازاریابی برای کسب و کار شما موثرتر است.
    • بازخورد عملکرد فروش: پس از راه اندازی یک کمپین، عملکرد فروش در شرکت خود را از نزدیک اندازه گیری کنید. این نشان می‌دهد که کمپین چقدر بر تجارت شما تأثیر می‌گذارد.
    • ارزیابی‌های کلیکی آنلاین: این نشان می‌دهد که چند مشتری تبلیغات آنلاین شما را مشاهده می‌کنند، مشتریانی که دور از تبلیغات کلیک می‌کنند و هر مشتری چه مدت یک تبلیغ را مشاهده می‌کند (در چند ثانیه).

    رضا براتی

    رضا براتی هستم، از سال ۸۸ فعالیتم در فضای دیجیتال آغاز شد. بعد از گذراندن چالش‌های فراوان در کسب و کارهای دیجیتال در سال‌های گذشته توانستم در پروژه‌های زیادی به عنوان یک لیدر و یا کوچکترین عضو در تیم‌های اجرایی حضور پیدا کنم. تجربیات من اجرایی بر پایه مدیریت پروژه‌ است که مناسب برای مدیران بازاریابی، تبلیغات‌چی ها، کارآموزها و سرمایه‌گزاران حوزه دیجیتال است. نیاز به مشاوره دارید؟ با من تماس بگیرید.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    By commenting you accept the Privacy Policy

    انتقال تجربه در دنیای دیجیتال

    همه‌ی ما تو زندگی کاری و شخصیمون کارهایی انجام دادیم که یک تجربه ارزشمند محسوب می‌شوند، تجربیاتی که با پول و رابطه به دست نمیان، این تجربیات رو با من به اشتراک بزارید.

    Scroll to Top