×

    وبلاگ

    Business to Business (B2B): چیست و چگونه از آن استفاده می‌شود:

    Business to Business (B2B): چیست و چگونه از آن استفاده می‌شود:

    تجارت B2B (مخفف تجارت الکترونیکی تجارت به تجارت) فروش آنلاین کالا یا خدمات بین مشاغل است. تجارت B2B با تجارت B2C متفاوت است، که تجارت الکترونیکی تجارت به مصرف کننده است که در آن یک تجارت کالا یا خدمات را مستقیماً به مصرف کننده می‌فروشد.

    تجارت B2B اصطلاحی است که به هر نوع تجارتی اطلاق می‌شود که بین دو شرکت به صورت آنلاین اتفاق می‌افتد. کسب و کارها برای عملکرد به کسب کارهای دیگر تکیه می‌کنند، خواه با تأمین تجهیزات یا لوازم و تکیه بر خدماتی مانند تولید یا توزیع، معاملات بین کسب و کارها برای عملکرد شرکت‌ها کلیدی است. همانطور که تجارت بیشتر به طور کلی آنلاین شده است، تراکنش‌های B2B نیز افزایش یافته است.

     

    Business-to-Business (B2B) چیست؟

    تجارت به تجارت (B2B) که B-to-B نیز نامیده می‌شود، نوعی معامله بین مشاغل است، مانند معامله‌ای که شامل تولید کننده و عمده فروش یا خرده فروش است. تجارت به تجارت به تجارتی اطلاق می‌شود که بین شرکت‌ها انجام می‌شود، نه بین یک شرکت و مصرف کننده فردی. تجارت به تجارت در تضاد با مبادلات تجاری به مصرف کننده (B2C) و تجارت با دولت (B2G) قرار دارد.

    نکات کلیدی:

    • تجارت به تجارت B2B یک معامله یا تجارت است که بین یک تجارت و تجارت دیگر مانند عمده فروش و خرده فروش انجام می‌شود.
    • تراکنش‌های B2B معمولاً در زنجیره تأمین اتفاق می‌افتد، جایی که یک شرکت مواد خام را از دیگری خریداری می‌کند تا در فرآیند تولید استفاده شود.
    • معاملات B2B برای شرکت‌های صنعت خودرو و همچنین شرکت‌های مدیریت دارایی، خانهرداری و پاکسازی صنعتی رایج است.
    • در همین حال، معاملات تجاری به مصرف کننده B2C آنهایی هستند که بین یک شرکت و مصرف کنندگان فردی انجام می‌شود.

     

    آشنایی با تجارت به کسب و کار B2B

    تراکنش‌های تجاری به کسب و کار در یک زنجیره تامین معمولی رایج است، زیرا شرکت‌ها اجزا و محصولاتی مانند سایر مواد خام را برای استفاده در فرآیندهای تولید خریداری می‌کنند. سپس محصولات تمام شده را می‌توان از طریق معاملات تجاری به مصرف کننده به افراد فروخت.

    در زمینه ارتباطات، تجارت به کسب و کار B2B به روش‌هایی اطلاق می‌شود که از طریق آن کارکنان شرکت‌های مختلف می‌توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، مانند رسانه‌های اجتماعی. این نوع ارتباط بین کارکنان دو یا چند شرکت ارتباط B2B نامیده می‌شود.

     

    تجارت الکترونیکی B2B

    در اواخر سال 2018 ، Forrester گفت بازار تجارت الکترونیکی B2B در صدر 1.134 تریلیون دلار است، به دلیل پیش بینی 954 میلیارد دلاری که برای سال 2018 پیش بینی کرده بود در سال 2017 پیش بینی شده بود. این تقریباً 12 درصد از کل 9 تریلیون دلار در کل فروش B2B ایالات متحده برای سال است. آنها انتظار دارند که این درصد تا سال 2023 به 17 درصد صعود کند. اینترنت محیطی قوی را فراهم می‌کند که در آن مشاغل می‌توانند در مورد محصولات و خدمات اطلاعاتی کسب کنند و زمینه را برای معاملات آینده تجارت به تجارت فراهم کنند.

    وب سایت‌های شرکت به طرفین علاقه مند اجازه می‌دهند تا در مورد محصولات و خدمات یک تجارت بیاموزند و ارتباط برقرار کنند. وب سایت‌های تبادل محصول و عرضه آنلاین به مشاغل اجازه می‌دهد تا محصولات و خدمات را جستجو کنند و از طریق رابط‌های تبلیغ الکترونیکی تهیه کنند. دایرکتوری‌های تخصصی آنلاین که اطلاعاتی در مورد صنایع خاص، شرکت‌ها و محصولات و خدماتی که ارائه می‌دهند نیز معاملات B2B را تسهیل می‌کنند.

     

    ملاحظات ویژه

    تراکنش‌های تجاری به کسب و کار برای موفقیت آمیز بودن نیاز به برنامه ریزی دارد. چنین تراکنش‌هایی به پرسنل مدیریت حساب شرکت برای ایجاد روابط تجاری با مشتری متکی است. روابط تجاری با کسب و کار نیز باید، معمولاً از طریق تعاملات حرفه‌ای قبل از فروش، برای انجام معاملات موفق، تقویت شود.

    شیوه‌های بازاریابی سنتی همچنین به کسب و کارها کمک می‌کند تا با مشتریان تجاری ارتباط برقرار کنند. نشریات تجاری به این تلاش کمک می‌کنند و به مشاغل فرصت‌هایی برای تبلیغات چاپی و آنلاین ارائه می‌دهند. حضور یک کسب و کار در کنفرانس‌ها و نمایشگاه‌های تجاری، آگاهی از محصولات و خدماتی را که به سایر مشاغل ارائه می‌کند، افزایش می‌دهد.

     

    انواع تجارت B2B

    انواع مختلفی از معاملات و روابط تجاری B2B وجود دارد که می‌توانند به صورت آنلاین انجام شوند. در زیر نمونه‌هایی از شرکت‌های تجاری رایج B2B آمده است:

    تولیدکنندگان یک کارکرد تجاری کلیدی برای هر تجارتی است که با کالاهای فیزیکی سروکار دارد و به دلیل هزینه بالای مالکیت و بهره برداری از کارخانه‌های تولیدی، بسیاری از شرکت‌ها تولید خود را به اشخاص ثالث برون سپاری می‌کنند که اغلب در کشورهایی مانند چین واقع شده‌اند که هزینه‌های نیروی کار کمتری دارند.

    عمده فروشی زمانی است که یک کسب و کار اقلامی را به صورت عمده از کسب و کار دیگری خریداری می‌کند و سپس آن اقلام را به قیمت خرده فروشی به مصرف کنندگان می‌فروشد و از تفاوت سود می‌برد. شرکت‌های زیادی وجود دارند که اقلام را به صورت عمده (باز هم اغلب از چین) با تخفیف می‌فروشند و حتی بازارهایی مانند علی بابا وجود دارد که به ارتباط فروشندگان با عمده فروشان کمک می‌کند.

    توزیع کنندگان یکی دیگر از جنبه‌های کلیدی تجارت است که به طور فزاینده‌ای به صورت آنلاین انجام می‌شود زیرا وب به یکی از بزرگ‌ترین کانال‌های بازاریابی تبدیل شده است. توزیع کنندگان B2B از کانال‌های آنلاین مانند SEO و رسانه‌های اجتماعی برای تبلیغ محصولات و خدمات از طرف مشتریان تجاری خود استفاده می‌کنند.

     

    نمونه‌ای از تجارت به کسب و کار B2B

    تراکنش‌های تجاری و حساب‌های شرکت‌های بزرگ برای شرکت‌های تولیدی رایج است. به عنوان مثال، سامسونگ یکی از بزرگ‌ترین تامین کنندگان اپل در تولید آیفون است. اپل همچنین روابط B2B با شرکت‌هایی مانند اینتل، پاناسونیک و تولید کننده نیمه هادی Micron Technology دارد.

    معاملات B2B همچنین ستون فقرات صنعت خودرو هستند. بسیاری از قطعات خودرو به طور مستقل تولید می‌شوند و خودروسازان این قطعات را برای مونتاژ خودرو خریداری می‌کنند. به عنوان مثال لاستیک‌ها، باتری‌ها، لوازم الکترونیکی، شیلنگ‌ها و قفل درب‌ها معمولا توسط شرکت‌های مختلف تولید می‌شوند و به طور مستقیم به خودروسازان فروخته می‌شوند.

    ارائه دهندگان خدمات همچنین در معاملات B2B شرکت می‌کنند. برای مثال، شرکت‌های متخصص در مدیریت املاک، خانه داری و نظافت صنعتی، اغلب این خدمات را به‌جای مصرف کنندگان فردی، منحصراً به مشاغل دیگر می‌فروشند.

    رضا براتی

    رضا براتی هستم، از سال ۸۸ فعالیتم در فضای دیجیتال آغاز شد. بعد از گذراندن چالش‌های فراوان در کسب و کارهای دیجیتال در سال‌های گذشته توانستم در پروژه‌های زیادی به عنوان یک لیدر و یا کوچکترین عضو در تیم‌های اجرایی حضور پیدا کنم. تجربیات من اجرایی بر پایه مدیریت پروژه‌ است که مناسب برای مدیران بازاریابی، تبلیغات‌چی ها، کارآموزها و سرمایه‌گزاران حوزه دیجیتال است. نیاز به مشاوره دارید؟ با من تماس بگیرید.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    By commenting you accept the Privacy Policy

    انتقال تجربه در دنیای دیجیتال

    همه‌ی ما تو زندگی کاری و شخصیمون کارهایی انجام دادیم که یک تجربه ارزشمند محسوب می‌شوند، تجربیاتی که با پول و رابطه به دست نمیان، این تجربیات رو با من به اشتراک بزارید.

    Scroll to Top