×

    وبلاگ

    فعالیت‌های بازاریابی: تعریف، انواع و 5 مزیت آن

    فعالیت‌های بازاریابی: تعریف، انواع و 5 مزیت آن

    ساختن یک محصول عالی هرگز کافی نیست، شما باید آن را در همه جا موعظه کنید. اگر اپل این خبر را در بازار منتشر نکرده بود، از کجا می‌دانستید؟ حتی ارائه دهندگان خدمات یا فریلنسرها نمی‌توانند حتی یک ذره برتری داشته باشند اگر به مردم نگویند که چرا اینقدر خوب هستند. به عبارت ساده، شما باید هر چیزی را که می‌خواهید بفروشید بازاریابی کنید.

    فعالیت‌های بازاریابی روش‌هایی هستند که شرکت‌ها برای فروش و تبلیغ محصولات یا خدمات خود به مشتریان بازگشتی و جدید استفاده می‌کنند. سوال این است که چگونه خدمات یا محصولات خود را بازاریابی می‌کنید؟ بازاریابی شامل چندین فعالیت است که در مجموع به شما کمک می‌کند تا به اهداف بازاریابی خود دست یابید. اکنون من این فعالیت‌های بازاریابی را توضیح می‌دهم. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تلاش‌های مختلف بازاریابی، ادامه مطلب را بخوانید.

     

    فعالیت‌های بازاریابی چیست؟

    اگر فعالیت‌های بازاریابی با کلمات ساده تعریف می‌شوند، در اینجا نحوه انجام آن وجود دارد.

    فعالیت‌های بازاریابی همه اقدامات، برنامه‌ها و استراتژی‌های هدفمندی هستند که به کسب و کارها کمک می‌کنند تا مشتریان را جذب کنند و محصولات یا خدمات خود را بفروشند. فعالیت‌های بازاریابی شامل همه چیز از درک نیازهای مشتریان و تسهیل آنها حتی پس از فروش است.

    شرکت‌ها از فعالیت‌های بازاریابی متفاوتی مانند کمپین‌های ایمیل، تبلیغات پولی یا بهینه سازی موتورهای جستجو برای دستیابی به مشتریان بالقوه و جدید استفاده می‌کنند. یک برنامه بازاریابی موثر شامل ابزارها و تاکتیک‌های مختلف بازاریابی است و معیارهای بازاریابی را برای سنجش اثربخشی و نتایج ردیابی می‌کند.

    به عنوان مثال، انجام تحقیقات بازار یک فعالیت بازاریابی در سطح اولیه است. جدای از آن، کمپین‌های بازاریابی، تبلیغات و توسعه برند همگی فعالیت‌های بازاریابی هستند. فعالیت‌های بازاریابی برای دستیابی به اهداف مختلفی انجام می‌شود، اما در اینجا به برخی از مهم‌ترین اهداف هر کسب و کار اشاره می‌شود.

    • برندسازی
    • فروش محصولات یا خدمات
    • دستیابی به رضایت مشتری
    • رشد کسب و کار
    • دستیابی به اهداف سازمانی، کسب و کار

    بیایید برخی از رایج‌ترین انواع فعالیت‌های بازاریابی را مورد بحث قرار دهیم.

     

    انواع فعالیت‌های بازاریابی

    1. مشتری خود را بشناسید:

    شناخت مشتری شما اساساً فرآیند شناسایی نیاز و سایر موارد مهم در مورد مشتری شما است.

    به عنوان مثال، مشتریان بالقوه شما چه کسانی هستند؟ چه کار می‌کنند؟ قدرت خرید آنها چقدر است؟ آیا آنها می‌توانند هزینه محصول یا خدمات شما را بپردازند؟ هر چند وقت یکبار می‌توانند خرید را تکرار کنند؟ چرا آنها به محصول شما نیاز دارند؟ ترجیح می‌دهند کجا آن را بخرند؟ چه چیزی آنها را به خرید این محصول خاص ترغیب می‌کند؟ آنها از شما چه انتظاری دارند؟

     

    2. تحقیقات بازار خود را انجام دهید:

    شناخت مشتری از نظر فنی بخشی از تحقیقات بازار است. هنگامی که یک کسب و کار مخاطبان هدف یا مشتریان بالقوه خود را شناسایی کرد، زمان آن فرا رسیده است که عمیق‌تر به تحقیق در مورد بازار بپردازید.

    تحقیقات بازار معمولی شامل دانستن سن، جنسیت، وضعیت، درآمد و غیره مشتریان شما می‌شود. تحقیقات بازار همچنین شامل شناسایی کانال‌های بازاریابی مناسب برای مشتریان شما یا مکان‌هایی است که می‌توانید به راحتی به آنها دسترسی پیدا کنید.

    نادیده گرفتن این فرآیند یک اشتباه بزرگ است و بسیاری از مشاغل مرتکب این اشتباه می‌شوند. برخی از محصولات مانند نان، مواد شوینده، صابون و غیره نیازی به تحقیقات گسترده در بازار ندارند زیرا این محصولات تقریباً توسط هر فردی استفاده می‌شود. در این صورت تنها کاری که باید انجام دهید این است که محصول خود را متمایز کنید.

    تحقیقات بازاریابی دو مزیت عمده دارد:

    • خطر شکست را کاهش می‌دهد.
    • تست محصول می‌تواند به شما در درک رفتار اولیه مشتری در مورد محصولتان کمک کند.

    3. انجام بخش بندی بازار:

    تقسیم بندی مشتری یک فعالیت بازاریابی است که باید انجام شود. تقسیم بندی مشتری فرآیندی است که در آن شما گروه وسیعی از مشتریان را به دسته‌های کوچک‌تر تقسیم یا دسته بندی می‌کنید. به عنوان مثال، پپسی انواع مختلفی از نوشابه‌ها از جمله پپسی مانتن دوو، پپسی کولا، میراندا، پپسی رژیمی و 7 آپ را به فروش می‌رساند.

    در حال حاضر این محصولات در دسته نوشابه‌ها قرار می‌گیرند، اما همه آنها مشتریان متفاوتی دارند. رژیم پپسی را افرادی ترجیح می‌دهند که قند کمتر یا بدون قند در نوشیدنی خود می‌خواهند، بیشتر بیماران دیابتی. به طور مشابه، پپسی مانتن دوو پایگاه مشتریان متفاوتی دارد.

     

    4. توسعه برند:

    توسعه برند یا نام تجاری باید بخشی اجباری از بازاریابی باشد. لوگوی برند، آرم، شعار و هویت برند شما باید تصویری محکم از ارزش‌های کسب و کار شما باشد. این برند شماست که به شما کمک می‌کند در دسته‌ای از رقبا برجسته شوید.

    به عنوان مثال، لوگوی کوکاکولا برای مردم کافی است تا محصولات شرکت را شناسایی کنند، حتی اگر چیزی روی محصول نوشته نشده باشد.

    بنابراین، شروع ساختن یک برند از روزهای ابتدایی کسب و کارتان بسیار حیاتی است.

     

    5. بهبود تجربه مشتری:

    حتی اگر محصولات یا خدمات عالی را می‌فروشید، برای برند شما مهم است که تجربه مشتری را بهبود بخشد. تمرکز بر تجربه مشتری نرخ ریزش را کاهش می‌دهد و به کسب و کارها کمک می‌کند درآمد خود را افزایش دهند. بدیهی است که حفظ مشتری آسان‌تر و ارزان‌تر از ایجاد مشتری جدید است.

    همچنین درک این نکته ضروری است که تجربه مشتری و روابط با مشتری چیزهای متفاوتی هستند. ارتباط با مشتری به این معناست که چقدر با مشتری خود ارتباط برقرار می‌کنید، در حالی که تجربه مشتری به ایجاد یک وابستگی عاطفی با مشتری کمک می‌کند.

    در اینجا نحوه بهبود تجربه مشتری آورده شده است:

    • با آنها رابطه عاطفی برقرار کنید.
    • بازخورد و پیشنهادات منظم دریافت کنید.
    • از کارمندان خود بازخورد دریافت کنید.
    • مشتریان خود را در روزهای خاص آنها به خاطر بسپارید.
    • به مشتریان همیشگی خود تخفیف ویژه بدهید.

     

    6. کانال‌های توزیع محصول:

    کانال‌های توزیع محصول حالت‌ها یا مسیرهایی هستند که از طریق آنها محصول در دسترس مصرف کننده نهایی قرار می‌گیرد. زنجیره توزیع ممکن است از چندین پیوند، از جمله عمده فروشان، خرده فروشان، فروشگاه‌های تجارت الکترونیک، انبارها و غیره تشکیل شده باشد.

    در برخی موارد، مشتریان مستقیماً از تولید کنندگان خرید می‌کنند. در بازار B2B رایج است. به همین ترتیب، بسیاری از برندها دارای فروشگاه‌ها یا امتیازات خاص خود هستند و محصولات مستقیماً به این نقاط فروش ارسال می‌شوند. برخی از برندها ممکن است فروش را از طریق عمده فروشان و خرده فروشان ترجیح دهند.

    کانال توزیع مناسب بستگی به این دارد که شما چه چیزی را می‌فروشید و مشتریان شما محصولات شما را کجا می‌خواهند. با این حال، درک این نکته بسیار مهم است که هر پیوند در کانال توزیع شما بر قیمت محصول تأثیر می‌گذارد.

     

    7.  انتخاب و قیمت گذاری یک محصول و خدمات:

    شاید تعجب کنید که بدانید تعداد محصولات در بازار بیشتر از خریداران است. به عبارت دیگر، بازار در حال حاضر اشباع شده است و اگر می‌خواهید بقای خود را ادامه دهید، کسب و کار شما باید برجسته باشد، تا برسد به رشد.

    بنابراین، انتخاب محصول یا خدمات مناسب می‌تواند به فروش شما و حفظ مشتریان کمک کند. محصول مناسب به معنای راه حل مشکل ساز است. چیزی که به زندگی مشتریان شما ارزش می‌افزاید. در غیر این صورت به راحتی فراموش خواهید شد.

    کار مهم دیگری که باید انجام دهید این است که محصول یا خدمات خود را به روش مناسب قیمت گذاری کنید. اگر موارد زیر را در نظر بگیرید مفید خواهد بود.

    • قیمت رقبای شما چقدر است؟
    • کانال‌های توزیع چه تاثیری بر قیمت محصول خواهند داشت؟
    • آیا مشتریان شما می‌توانند به راحتی این قیمت را بپردازند؟

    علاوه بر این، تقاضای مشتری، در دسترس بودن محصول و غیره، عوامل حیاتی هستند که بر قیمت محصول تأثیر می‌گذارند.

     

    8. فعالیت‌های تبلیغاتی:

    فعالیت‌های تبلیغاتی، اقداماتی هستند که یک تیم بازاریابی برای آموزش، متقاعد کردن، یا اطلاع رسانی به مشتریان در مورد محصولات یا خدمات ارائه شده توسط برند انجام می‌دهد. برای یک کسب و کار، ارزیابی فعالیت‌های تبلیغاتی از نزدیک برای دستیابی به نتایج مطلوب، حیاتی است. در اینجا آنچه فعالیت‌های تبلیغاتی می‌توانند برای کسب و کار شما انجام دهند، آمده است.

    • اطلاعات دقیقی در مورد محصول یا خدمات ارائه می‌دهد.
    • آگاهی از برند را افزایش می‌دهد.
    • سرنخ‌ها و ترافیک بیشتری ایجاد می‌کند.
    • یک وابستگی عاطفی بین برند و مشتریان ایجاد کنید.

     

    9. شبکه سازی:

    شبکه سازی یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های بازاریابی برای کسب و کارهای امروزی است. ضرب المثلی وجود دارد که می‌گوید: شبکه شما دارایی خالص شما است.

    شبکه سازی به شما کمک می‌کند با حرفه‌ای‌ها، شخصیت‌های عمومی و افراد VIP ارتباط برقرار کنید و ارتباط آنها با کسب و کار شما می‌تواند رژیم آگاهی از برند شما را تقویت کند. شبکه سازی همچنین به شما کمک می‌کند تا سرنخ‌های بیشتری ایجاد کنید.

    با این حال، شبکه سازی به شیوه درست به همان اندازه مهم است. به عنوان مثال، اگر نرم‌افزار تجاری می‌فروشید، ممکن است بخواهید با وب سایت‌هایی مانند Capterra، G2، SoftwareAdvice و غیره ارتباط برقرار کنید، زیرا مشتریان برای بررسی محصول و اطلاعات کلی در مورد نرم افزارهای تجاری به شدت از این وب سایت‌ها بازدید می‌کنند.

     

    10. بازاریابی مستقیم:

    بازاریابی مستقیم مشتریان را به صورت جداگانه هدف قرار می‌دهد. این یک نوع بازاریابی شخصی یا سفارشی‌تر است. اگر این کار را درست انجام دهید، خوبی در مورد بازاریابی مستقیم این است که مقرون به صرفه‌تر است و نتایج بهتری به همراه دارد.

    نمونه‌های رایج بازاریابی مستقیم شامل ایمیل‌های مستقیم، ایمیل‌های سفارشی، بازاریابی تلفنی، پیام‌های متنی و غیره است.

     

    مزایای فعالیت‌های بازاریابی

    از بحث ما در بالا، واضح است که چرا فعالیت‌های بازاریابی برای هر کسب و کاری بسیار مهم است. با این حال، ما برخی از برجسته‌ترین مزایای فعالیت‌های بازاریابی را جمع آوری کرده‌ایم.

     

    1. درک بهتر بازار:

    تحقیقات بازار کامل (یکی از فعالیت‌های بازاریابی) به شما کمک می‌کند تا بازار محصول خود را به روشی بهتر درک کنید. شما می‌توانید فرصت‌ها و تهدیدهایی را که ممکن است در بازار با آن روبرو شوید تعیین کنید. علاوه بر این، شما قادر خواهید بود پتانسیل واقعی، نقاط قوت و معایب محصولات یا خدمات خود را تعیین کنید. همه اینها در نهایت به شما کمک می‌کند تا رابطه خود را با مشتریان خود تقویت کنید.

     

    1. درک بهتر مشتری:

    یکی از مهم‌ترین مزایای فعالیت‌های بازاریابی این است که می‌توانید مشتریان خود را بهتر درک کنید. دانستن ترجیحات، شباهت‌ها، قدرت خرید، سلیقه و انتظارات آنها به شما کمک می‌کند تا محصولات بهتر و شخصی‌تری تولید کنید. این منجر به روابط قوی‌تر با مشتریان می‌شود و سرنخ‌های بیشتری را جذب می‌کند.

     

    1. برند سازی بهتر کسب و کار:

    فعالیت‌های بازاریابی در تبدیل کسب و کار شما به برند بسیار موثر است. همانطور که قبلا ذکر شد، برند سازی برای متمایز شدن از رقبای شما مهم است. طرح‌های منحصر به فرد، شعارها، نام، رنگ‌های خاص و لوگوها، زمانی که با محصولات ارزش افزوده ترکیب می‌شوند، نتایج بسیار خوبی ایجاد می‌کنند. بر کسی پوشیده نیست که امروزه مردم معمولاً برندها را به جای محصولات خریداری می‌کنند.

     

    1. ارتقای کسب و کار بهتر:

    ارتقای برند نیز یک فعالیت بازاریابی حیاتی است. فعالیت‌های تبلیغاتی نه تنها به گسترش دامنه بازار شما کمک می‌کنند، بلکه ابزاری عالی برای جلب اعتماد و وفاداری مشتریان شما هستند. بازخورد مشتریان، تخفیف‌های ویژه یا شخصی سازی شده و اعلان‌های مربوط به آخرین پیشنهادها می‌تواند احساس ویژه‌ای در آنها ایجاد کند.

     

    1. به مقیاس کسب و کار کمک کنید:

    درک اینکه تمام فعالیت‌های بازاریابی ذکر شده در بالا در نهایت به شما کمک می‌کند تا کسب و کار خود را گسترش دهید، دشوار نیست. راه اندازی یک کسب و کار دشوار است اما رشد یا گسترش آن چالش واقعی است، به ویژه در دنیای امروز.

    اگر در فعالیت‌های بازاریابی ثابت نباشید، مشتریان شما شروع به جستجوی گزینه‌های دیگر می‌کنند و این به معنای مرگ کسب و کار شما خواهد بود.

    رضا براتی

    رضا براتی هستم، از سال ۸۸ فعالیتم در فضای دیجیتال آغاز شد. بعد از گذراندن چالش‌های فراوان در کسب و کارهای دیجیتال در سال‌های گذشته توانستم در پروژه‌های زیادی به عنوان یک لیدر و یا کوچکترین عضو در تیم‌های اجرایی حضور پیدا کنم. تجربیات من اجرایی بر پایه مدیریت پروژه‌ است که مناسب برای مدیران بازاریابی، تبلیغات‌چی ها، کارآموزها و سرمایه‌گزاران حوزه دیجیتال است. نیاز به مشاوره دارید؟ با من تماس بگیرید.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    By commenting you accept the Privacy Policy

    انتقال تجربه در دنیای دیجیتال

    همه‌ی ما تو زندگی کاری و شخصیمون کارهایی انجام دادیم که یک تجربه ارزشمند محسوب می‌شوند، تجربیاتی که با پول و رابطه به دست نمیان، این تجربیات رو با من به اشتراک بزارید.

    Scroll to Top