×

    وبلاگ

    به قلم امین محمدی: بررسی جنبه‌های مختلف اپلیکیشن “کلاب هاوس”

    به قلم امین محمدی: بررسی جنبه‌های مختلف اپلیکیشن “کلاب هاوس”

    بررسی جنبه‌های مختلف اپلیکیشن “کلاب هاوس”، پرسروصداترین شبکه‌ی اجتماعی این روزها
    صدا در صف انتظار!

    کلاب‌هاوس که این روزها سر و صدای زیادی به پا کرده است خود را به عنوان یک رقیب جدی برای سوشیال مدیاهایی که در ایران مخاطب زیادی هم دارند مطرح کرده، هرچند این اپلیکیشن در کل دنیا یک موج PR مثبت را ایجاد کرده اما زمانی که از جوانب مختلف به این اپلیکیشن نگاه می‌کنیم متوجه یک تغییر بزرگ در فضاهای سوشیال می‌شویم، فضایی که قدرتش می‌تواند یک فرهنگ را تغییر دهد.

    فرهنگی که در ایران هر روز دچار تغییرات زودرسی می‌شود، گویا قرار است بالاخره یکی از راه برسد که هم زیباست و هم هیجان انگیز از طرفی هم قوانین سختش را در کنار یک خلاقیت دوست داشتنی به خورد ما مصرف کننده‌ها می‌دهد.

    دسته نوشته‌ی امین محمدی ایده‌پرداز خوش فکر که نگاهی جالب و نو به این فضا دارد:

    امین محمدی

    انگار همیشه چشم به راه نسخه‌های تازه‌تری هستیم. چه جدیدترین مدل آیفون باشد، چه جدیدترین فیلم کارگردان موردعلاقه‌مان و چه تازه‌ترین شبکه‌ی اجتماعی جهان! در این مطلب می‌خواهیم ابعاد مختلف کلاب هاوس را بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

    ورود به کلاب‌ هاوس به‌مثابه‌ی چک کشیدن

    کلاب هاوس را می‌شود معادل با یک رادیوی لایو دانست. یک پادکست زنده و یا نسخه‌ی امروزتری از اپلیکیشن بداقبال اینستارادیو. برعکس خیلی از شبکه‌‌های اجتماعی که برای ورود به آن‌ها فقط یک ایمیل کافی است، کلاب هاوس اداواطوارهای خاص خودش را دارد. برای ورود به این‌جا مثل چک کشیدن باید ضامن داشته باشید! ضامنی که خودش در کلاب هاوس حساب کاربری دارد و باید وساطتت شما را هم بکند. حواستان باشید که نام این واسطه همیشه در صفحه‌ی کاربری شما باقی خواهد ماند. این‌ها همه در شرایطی است که شما از محصولات اپل استفاده کنید. راه درو وجود دارد اما فعلا در کلاب هاوس جایی برای اندرویدی‌ها نیست.

    تنها صداست که می‌ماند؟

    شعار کلاب هاوس همین است. مهم نیست که چه‌قدر قشنگ می‌نویسید یا عکس‌های قشنگی می‌گیرید، در کلاب هاوس فقط باید صحبت کنید. آن هم برای عده‌ی زیادی که یک آواتار از شما می‌بینند و هم‌زمان صدایتان را می‌شنوند. در اینستاگرام کاربران فیک فحاشی می‌کنند و کامنت بی‌ادبی می‌نویسند اما در کلاب هاوس برای این کار باید از صدای خودتان خرج کنید. احتمالا کلاب هاوس از این جنبه شبکه‌ی اجتماعی تمیزتری خواهد بود.

    تزریق فرهنگ تازه

    جایی به‌اسم «روم» (همان Room انگلیسی به معنای اتاق) همه دورهم جمع می‌شوند و گل می‌گویند و گل می‌شوند. تجربیات چند هفته‌ی روم‌های ایرانی به ما نشان می‌دهد که کلاب هاوس دارد فرهنگ «صف ایستادن» را در ما تقویت می‌کند! ایجادکننده‌ی اتاق به افرادی اجازه‌ی صحبت می‌دهد. به‌ترتیبی که اسم آن‌ها در صفحه دیده می‌شود، آن‌ها باید در نوبت خودشان صحبت کنند. جالب است که یک اپلیکیشن نوظهور به‌عنوان یک هدف فرعی دارد صف ایستادن را به ما یاد می‌دهد. این‌که هرچه‌قدر هم حرف جالبی داشته باشی باید صبر کنی تا در نوبت خودت صحبت کنی. تریبون به نوبت به سخنران‌ها می‌رسد و اصولا کسی داخل حرف کسی نمی‌پرد. عجیب ولی واقعی.

    روم آقای رجبی و برادران

    روم‌های فارسی‌زبان را که بالا و پایین کنید،‌ می‌بیند که منبر دست خیلی‌هاست. یک اتاق چندین سخنران دارد درحالی که به‌نظر می‌رسد این موضوع در روم‌های خارجی‌زبان جور دیگری اتفاق می‌افتد. یک یا دو نفر اتاقی را تشکیل می‌دهند و در آن تجربیات خودشان را با دیگران به اشتراک می‌گذارند. روم‌های ایرانی ولی انگار تفریح برایشان مهم‌تر از آموزش است. ایجاد اتاق‌های بازی از جمله مافیا دستاوردهای فارسی‌زبان کلاب هاوس است که احتمالا در جاهای دیگر دنیا کم‌تر اتفاق می‌افتد.

    یک میک مرتب به‌افتخار کلاب هاوس!

    پدیده‌های نوظهور همیشه جذاب‌اند. سروکله زدن با آن‌ها در ابتدا مثل وارد شدن به یک جهان تازه است. چند سال پیش اگر کسی در گفت‌وگویش جمله‌ی «فلان چیز رو استوری کردم» به‌کار می‌برد برایمان عبارت مبهمی بود ولی حالا با اینستاگرام هر روز این جمله رو می‌شنویم. کلاب هاوس هم احتمالا در آینده چنین مسیری را طی کند. جایی که تنها ابزار تو، میکروفن توست. طوری که حتی وقتی می‌خواهی کسی را تشویق کنی، چندبار میکروفنت را خاموش و روشن می‌کنی تا به افتخار سخنران «یک میک مرتب» زده باشی!

    امین محمدی

    امین محمدی

     

    هم اکنون اگر آیفون دارید می‌توانید از اینجا کلاب هاوس را دانلود کنید

    رضا براتی

    رضا براتی هستم، از سال ۸۸ فعالیتم در فضای دیجیتال آغاز شد. بعد از گذراندن چالش‌های فراوان در کسب و کارهای دیجیتال در سال‌های گذشته توانستم در پروژه‌های زیادی به عنوان یک لیدر و یا کوچکترین عضو در تیم‌های اجرایی حضور پیدا کنم. تجربیات من اجرایی بر پایه مدیریت پروژه‌ است که مناسب برای مدیران بازاریابی، تبلیغات‌چی ها، کارآموزها و سرمایه‌گزاران حوزه دیجیتال است. نیاز به مشاوره دارید؟ با من تماس بگیرید.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    By commenting you accept the Privacy Policy

    انتقال تجربه در دنیای دیجیتال

    همه‌ی ما تو زندگی کاری و شخصیمون کارهایی انجام دادیم که یک تجربه ارزشمند محسوب می‌شوند، تجربیاتی که با پول و رابطه به دست نمیان، این تجربیات رو با من به اشتراک بزارید.

    Scroll to Top